Oxxio stopt met verkoop slimme meter
Leestijd: 2 minuten
Oxxio, de vierde energieleverancier van Nederland, is per 1 september gestopt met de verkoop van slimme meters. Voortaan moeten klanten die een slimme meter willen aanschaffen zich richten tot hun netbeheerder.
Per 1 januari 2012 draagt Oxxio alle geïnstalleerde slimme meters over aan de netbeheerders. De overheid heeft besloten dat zij per die datum verantwoordelijk zijn voor de uitrol en het beheer ervan. Oxxio-klanten met een slimme meter blijven via Mijn Oxxio toegang houden tot de gegevens over hun energieverbruik.
Voortaan geven klanten eventuele storingen van de slimme meter door aan hun netbeheerder. Oxxio levert en installeert nog wel de slimme meters die vóór 1 september zijn besteld. Daarnaast blijft de energieleverancier diensten en producten ontwikkelen die gekoppeld zijn aan de slimme meter. Dit om klanten te blijven ondersteunen bij het besparen van energie.
Oxxio startte in 2005 als eerste Nederlandse energieleverancier met het aanbieden van de slimme meter. Aan de slimme meter is een persoonlijke webpagina gekoppeld op Mijn Oxxio, die gedetailleerd inzicht biedt in actuele en juiste meterstanden. Dit moet leiden tot bewustwording en energiebesparend gedrag. Uit onderzoek is gebleken dat dit voor gebruikers een besparing van tientallen euro’s per jaar kan opleveren.
Het besluit van de Nederlandse overheid volgt op het plan van de Europese Unie om tot het jaar 2020 tachtig procent van de huishoudens te voorzien van een slimme meter. Om dat doel te halen, brengt de overheid het beheer en de uitrol van de slimme meter onder bij de netbeheerders. De slimme meter is een belangrijk onderdeel van het intelligente energienet (‘smart grid’), waar de netbeheerders aan werken. Tevens is energiebesparing een belangrijk argument voor de uitrol van de slimme meter.
Laatste nieuws
-
ACM: Steeds meer onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen
12 april 2024 Energieleveranciers maken steeds vaker onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen. Dat me...
-
Warmtetarieven ondanks koppeling vaak hoger dan gasprijzen
29 maart 2024 Volgens een analyse van Gaslicht.com blijkt echter dat consumenten met een warmteaansluiting vaak me...
-
Gaslicht.com winnaar Shopping Awards 2024
28 maart 2024 Na winst in 2021 en 2022 heeft Gaslicht.com ook in 2024 weer een Shopping Award gewonnen! Gaslicht.c...
-
Zonnepanelenbezitters snakken naar duidelijke regels en zekerheid vanuit overheid
27 maart 2024 Uit een analyse van Gaslicht.com blijkt dat de financiële voordelen van zonnepanelen het afgelopen h...
-
ACM: sluit geen energiecontract af via de telefoon
15 maart 2024 Energiecontracten die per telefoon worden verkocht zijn eigenlijk altijd te duur, stelt de ACM. Wat ...