Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 22.00 uur

Terug naar het nieuwsoverzicht

Oxxio verheugd over landelijke uitrol slimme meter

Energieleverancier Oxxio is blij met het voornemen van Minister Brinkhorst om de “slimme” meter landelijk uit te rollen. Ook brancheorganisatie EnergieNed staat positief tegenover het voorstel en wil graag bijdragen aan een goede uitwerking van het plan.

Iedere huishouden in Nederland krijgt in principe een zogenoemde slimme meter. Dit is een elektriciteits- of gasmeter die op afstand uitleesbaar en aanstuurbaar is. De netbeheerder is verantwoordelijk voor de uitrol van de slimme meters over Nederland. De leverancier van gas en elektriciteit is verantwoordelijk voor het uitlezen en verwerken van meetgegevens en krijgt in de beginfase invloed op de uitrol van de meters. De meterhuur wordt gereguleerd door de Directie Toezicht Energie (DTe). Dit stelt minister Brinkhorst van Economische Zaken voor in een brief aan de Tweede Kamer.

De minister wil de uitrol van slimme meters over Nederland in drie perioden van 2 jaar tot stand brengen. Na elke twee jaar worden dan de vorderingen getoetst en worden zonodig nadere eisen gesteld aan de uitrol. Hij denkt daarbij aan een gereguleerde uitrol door de regionale netbeheerders.

Het initiatief van de minister zou er volgens Oxxio voor zorgen dat klanten snel worden geholpen met het verkrijgen van de “slimme” meter. Door deze op afstand uitleesbare meter kan de consument in de toekomst flink besparen op het energieverbruik, waardoor de kosten van de energierekening zo'n 10 tot 15 procent lager kunnen uitvallen, zo beweert de grootste onafhankelijke energieleverancier. Ook zou het voorstel van Minister Brinkhorst energieleveranciers minder afhankelijk maken van de netbeheerder.

Oxxio, gevestigd in Leusden, heeft in september van het afgelopen jaar al een meetbedrijf opgezet en een meetsysteem geïmplementeerd. Oxxio wil met de “slimme meter” de dienstverlening naar de klant toe verbeteren en haar voorzien van betere producten op het gebied van energielevering. 

De “slimme meter” heeft voor klanten veel voordelen. Zo hoeft de klant de meterstanden niet meer door te geven, zijn er geen problemen meer met te late of onjuiste eindafrekeningen en heeft de klant de mogelijkheid energie te besparen doordat er online inzage is in het energieverbruik en de kosten daarvan. De uitrol van de “slimme”meter, die het opnemen of doorgeven van de meterstanden door de consument overbodig maakt, is inmiddels al in volle gang. De energieleverancier constateert dat er erg veel vraag is vanuit de markt. Sinds december 2005 zouden er al ruim 30.000 “slimme” meters zijn verkocht.

Zie ook: Oxxio 

Deel dit artikel op:

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.