Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 17.00 uur

Terug naar het nieuwsoverzicht

Per 1 april meer vergoeding bij stroomuitval

5 reacties

Huishoudelijke en zakelijke klanten krijgen per 1 april meer en eerder een vergoeding bij langdurige stroomuitval.  Een klant met een kleine aansluiting krijgt geen geld als de storing minder dan vier uur duurt. Dat blijkt uit de nieuwe compensatieregeling van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), op voorstel van de toezichthouder op de energiemarkt (DTe). Deze regeling zorgt ervoor dat afnemers automatisch recht hebben op een vergoeding van de netbeheerder bij langdurige stroomuitval.

In de vernieuwde regeling wordt onderscheid gemaakt tussen huishoudens en zakelijke kleinverbruikers bij het vaststellen van een vergoeding. De vernieuwde compensatieregeling gaat in op 1 april 2007.

Huishoudens hebben recht op een bedrag van minimaal 35 euro na een stroomstoring die meer dan vier uur geduurd heeft. Na elke vier uur dat de stroomuitval langer duurt, wordt dit bedrag met 20 euro verhoogd.

Voor zakelijke kleinverbruikers is het netwerk waar de storing plaatsvindt en de duur van de storing bepalend voor de hoogte van de vergoeding:

  • Als de stroomstoring plaatsvindt op het hoogspanningsnet dan heeft de ondernemer na 1 uur stroomuitval (was 4 uur) recht op 195 euro (was 35 euro).
  • Bij een storing in het middenspanningsnet heeft de ondernemer na 2 uur (was 4 uur) recht op de vergoeding.
  • Bij een storing in het laagspanningsnet komt de zakelijke kleinverbruiker na 4 uur (was 4 uur) in aanmerking voor 195 euro. Na elke vier uur dat de stroomuitval langer duurt, wordt dit bedrag verhoogd met 100 euro.

De nieuwe compensatieregeling is bedoeld om netbeheerders een sterkere financiële prikkel te geven om problemen op het netwerk snel op te lossen, zo laat de NMA weten. 

Het gezamenlijke compensatiebedrag met de oude regeling voor de sector bedraagt 3 miljoen euro per jaar. Onder de aangepaste regeling kan dit oplopen tot 9 miljoen euro. Het is de verantwoordelijkheid van de netbeheerder om de  compensatieregeling correct uit te voeren. DTe is alert op signalen over de wijze waarop de compensatieregeling wordt toegepast.

De compensatieregeling is vanaf vandaag te vinden op Consuwijzer. Op dit informatieloket van de overheid  vindt u meer informatie over storingen en schadeclaims. Ook treft u er een voorbeeldbrief aan met het verzoek om compensatie bij storing energie.

Deel dit artikel op:

Reacties (5)

Geplaatst door: J.Renkema ()

Sinds gister 1500 uur heb ik geen gas in het gebouw, koud water en geen kachel dus. Krijg ik hier ook een vergoeding voor? Of geldt dit alleen voor elektriciteit.

mvg,
J. Renkema

Geplaatst door: ml van gelder ()

mijn overbuurvrouw en buurvrouw die net als ik een winkel hebben
kregen een brief waarin werd vermeld dat zij wegens de stroomstoring enkele weken geleden recht hadden op een bedrag van 195 euro.
waarom heb ik deze brief niet gekregen.
vriendelijke groet m.l van gelder
anno nu
sprongstraat 9

Geplaatst door: S. milunovic ()

Vandaag was er in amsterdam Zuid een storing door kabelbreuk in de straat waar ik een klein winkel anneks werkplaats heb die bijna zeven uur duurde.Vraag is of ik als klein bedrijf een verzoek tot vergoeding moet indinen of werk het vergoeden van de schade automatisch ook bij bedrijven?

Opmerking van de redactie op 19-11-2012
Doorgaans zal de netbeheerder hier zelf mee komen. Wij raden u aan voor de zekerheid even contact op te nemen met uw netbeheerder.
Geplaatst door: G.J.Kerkvliet ()

Bij ons is een stroomstoring geweest op 14-10-2012 van 2.00 uur s`nachts tot 7.10 s`morgens.

Krijg ik hier een vergoeding voor en wanneer.

Wij hebben net je jaarafrekening gehad.

vrg Gé

Opmerking van de redactie op 14-10-2012
Indien u langer dan 4 uur geen stroom had, kunt u een vergoeding krijgen. U krijgt dan 35 euro. Heeft u langer dan 8 uur geen stroom gehad? Dan krijgt u een extra vergoeding van 20 euro. De vergoeding neemt toe met 20 euro per 4 uur dat u geen stroom heeft gekregen. Zie http://www.gaslicht.com/nieuws/minder-stroomuitval-in-2011-toch-schade.aspx
Geplaatst door: Rene Goddijn ()

in de nacht van donderdag 7 juni begon een stroomstoring die duurde tot ongeveer 12 uur in de middag van de volgende dag. Op de site van Leander staat dat de vergoeding voor een storing tussen de 4 en 8 uur standaard 35 euro is en daarna voor ieder 4 uur 20 euro. Volgens jullie site gaat de toeslag per 4 uur al na 4 uur in ipv na 8 uur.



Ook meldt de Leander site dat de vergoeding automatisch gebeurt uiterlijk 4 uur na de onderbreking, dit lijkt mij niet correct.



Klopt het dat ik niets hoef aan te melden? en de informatie op hun Site lijkt mij niet correct

Opmerking van de redactie op 09-06-2012
De info van Liander is correct. Deze komt overeen met de info op Gaslicht.com en Energiewereld.nl (zie nieuwsbericht 7-3-2012: Minder lang zonder stroom in 2011). Hebt u elders iets anders gelezen op onze site, dan horen we dat graag. Ook klopt het dat u niets hoeft aan te melden: uw netbeheerder betaalt de vergoeding automatisch of het wordt verrekend met uw jaarrekening. De NMa ziet hier op toe.
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.