Prestaties energiebedrijven in kaart
Leestijd: 2 minuten
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) publiceert op haar website elk kwartaal een scorekaart met de prestaties van energiebedrijven bij het op tijd versturen van nota’s en afrekeningen. Bedoeld voor consumenten die willen kiezen voor een andere leverancier.
De administratie van energiebedrijven was lang niet altijd op orde. Dat maakte het niet aantrekkelijk om te veranderen van leverancier. Daarmee leek een belangrijk argument voor liberalisering (“meer keuzevrijheid”) te vervallen. Na een debat hierover met de Tweede Kamer sommeerde minister Brinkhorst de bedrijven om orde te scheppen in hun administratieve chaos. Of hen dat gelukt is, wordt duidelijk uit de scorekaart die Directie Toezicht Energie (DTe) ontwikkelde. De prestaties van bedrijven worden op tien punten gemeten waaronder, het tijdig versturen van nota's en jaarafrekeningen.
Peter Plug, waarnemend directeur van DTe: “We zijn tevreden over de vooruitgang, maar we zijn er nog niet.” Energiebedrijven moeten klanten die verhuizen of switchen binnen twee maanden een eindafrekening sturen. Uit de scorekaart wordt duidelijk welke bedrijven deze doelstelling halen en welke niet. DTe gaat via een consumentenpanel bekijken of de nu ontwikkelde scorekaart inzichtelijk genoeg is voor consumenten.
DTe kan boetes opleggen aan bedrijven die de wettelijke termijn van twee maanden niet nakomen. Maar dat is een laatste stap. Peter Plug: “We vragen eerst om een plan van aanpak voor verbetering of geven een waarschuwing. Onze ervaring is dat dergelijke drukmiddelen beter werken dan het uitdelen van boetes.”
De scorekaart is ontwikkeld in samenwerking met EnergieNed en omvat alle elektriciteits- en gasleveranciers met meer dan 10.000 klanten. De prestaties van de netbeheerders zijn nog niet in de scorekaart opgenomen. Met de netbeheerders is inmiddels afgesproken dat zij zelf de nodige stappen zetten om de onderlinge vergelijkbaarheid tot stand te brengen. Vervolgens neemt DTe in december van dit jaar ook de prestaties van de netbeheerders op in de scorekaart. Naast tijdigheid kijkt DTe ook naar andere aspecten van kwaliteit binnen de dienstverlening van de energiebedrijven. Zo komt de toezichthouder in de loop van volgend jaar met de resultaten van haar onderzoek naar de wijze waarop energiebedrijven omgaan met klachtenafhandeling.
Benergy is van plan de scores op haar vergelijkingssites Gaslicht.com en Energiewereld op te nemen, zodat consumenten deze informatie bij het maken van hun keuze mee kunnen laten wegen.
Laatste nieuws
-
ACM: Steeds meer onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen
12 april 2024 Energieleveranciers maken steeds vaker onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen. Dat me...
-
Warmtetarieven ondanks koppeling vaak hoger dan gasprijzen
29 maart 2024 Volgens een analyse van Gaslicht.com blijkt echter dat consumenten met een warmteaansluiting vaak me...
-
Gaslicht.com winnaar Shopping Awards 2024
28 maart 2024 Na winst in 2021 en 2022 heeft Gaslicht.com ook in 2024 weer een Shopping Award gewonnen! Gaslicht.c...
-
Zonnepanelenbezitters snakken naar duidelijke regels en zekerheid vanuit overheid
27 maart 2024 Uit een analyse van Gaslicht.com blijkt dat de financiële voordelen van zonnepanelen het afgelopen h...
-
ACM: sluit geen energiecontract af via de telefoon
15 maart 2024 Energiecontracten die per telefoon worden verkocht zijn eigenlijk altijd te duur, stelt de ACM. Wat ...