Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Stuur ons een Whatsapp-bericht

Terug naar het nieuwsoverzicht

Prestaties energiebedrijven verbeteren

Het gaat de goede kant op met de administratieve prestaties van de energiebedrijven, maar er is nog geen reden om al op de lauweren te rusten. Dit concludeert minister Brinkhorst van Economische Zaken op grond van onderzoek door de DTe ( Dienst Uitvoering en Toezicht Energie).

Veel klanten van de Nederlandse energiebedrijven klagen sinds de liberalisering van de energiemarkt over de slechte afhandeling bij bijvoorbeeld, verhuizen, switchen (overstappen) naar een ander energiebedrijf of bij het niet op tijd ontvangen van de jaarafrekening. Dit was reden voor minister Brinkhorst om in januari van dit jaar afspraken te maken met de vier grote energiebedrijven Nuon, Eneco, Essent en Delta.

De belangrijkste resultaten van het onderzoek:

  • Ten aanzien van verhuizingen zijn de achterstanden flink ingelopen. 
  • Er is een verbetering opgetreden in de termijn waarop voorschotnota’s na het wisselen  van energieleverancier worden verstuurd.
  • Jaarafrekeningen worden tijdiger verstuurd.

Daarentegen is de gemiddelde termijn voor het versturen van eindafrekeningen of voorschotnota bij individuele partijen opgelopen. Dit is het gevolg van het wegwerken van oude werkvoorraden van switches en verhuizingen en de daarop volgende factuur die dan kan worden verstuurd, constateert DTe. 

De derde en laatste rapportage van DTe over de situatie per 1 juli zal uitsluitsel moeten geven of de nu nog achterblijvende prestaties door de energiebedrijven naar behoren zijn opgelost. Hierna  zal Brinkhorst beslissen of verdere maatregelen noodzakelijk zijn om de administratieve dienstverlening blijvend te verbeteren.

Deel dit artikel op:

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.