Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 22.00 uur

Terug naar het nieuwsoverzicht

'Reclame NL Energie over Essent misleidend; niet discriminerend'

door Els Werkman

Het televisiespotje van de Nederlandse Energie Maatschappij over concurrent Essent is misleidend en oneerlijk. De Reclame Code Commissie adviseert NL Energie niet meer op een soortgelijke manier reclame te maken.

Essent werd in 2009 overgenomen door het Duitse energiebedrijf RWE. In de tv-commercial stelt NL Energie dat de consument hierdoor met hogere tarieven zit opgescheept. De commissie oordeelde dat het terugbetalen van de overnamesom onjuiste informatie zou zijn die geen relatie heeft met energietarieven.

Beroep
Eerder tekende de energiemaatschappij al met succes beroep aan tegen een soortgelijke uitspraak van de codecommissie. NL Energie hoopt dat een hoger beroep in deze zaak opnieuw tot een afwijzing leidt van de klacht van Essent.

Het tonen van de Duitse vlag in combinatie met 'Ik zeg nein' is naar het oordeel van de Reclame Code Commissie niet discriminerend. De klacht van Essent hierover wees de commissie dan ook af. Zelf zegt NL Energie hierover dat het humoristisch bedoeld is.

Krantenadvertentie
Ook de bewering dat NL Energie de goedkoopste aanbieder van energie zou zijn, was tegen het zere been van Essent. In een krantenadvertentie had NL Energie deze vergelijking volgens de commissie op onjuiste en misleidende manier onderbouwd.

Tot de uitspraak in hoger beroep kan de Nederlandse Energie Maatschappij de reclame blijven gebruiken, hetgeen naar eigen zeggen gebruikelijk is. Het bedrijf is in januari echter al gestopt met de reclame in kwestie. 

Bron: ANP
 

Deel dit artikel op:

Els Werkman

Sitemanager Telecom
Els Werkman
Ik ben Els. Sinds 2008 werk ik voor de Bencom Group. Mijn specialisme is telecommunicatie, vandaar dat je mijn naam ziet terugkomen bij artikelen over telecom gerelateerde zaken.
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.