Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Stuur ons een Whatsapp-bericht

Terug naar het nieuwsoverzicht

Afkeer telefonische klantenwerving neemt toe

door Jeanet Woldring 6 reacties

De weerzin tegen directe telefonische klantenwerving door energiebedrijven neemt toe. Dat concludeert de Energiekamer, onderdeel van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA) in zijn jaarlijkse Monitor Nederlandse kleinverbruikersmarkt.

Uit het onderzoek, dat van juli 2007 tot vorig jaar juni is uitgevoerd, zou ook blijken dat de groep consumenten die overweegt over te stappen in de komende twee jaar, kleiner is geworden. Dit is inmiddels achterhaald, want in de afgelopen maand waren er meer overstappers dan ooit! Het afnemende enthousiasme om over te stappen kan volgens de Energiekamer ook worden veroorzaakt door de intensieve telefonische werving van een aantal leveranciers. 

Energiebedrijven doen verwoede pogingen om via telefonische werving klanten voor zich te winnen. Aanbieders denken mensen door directe benadering over de streep te trekken, maar wekken juist de irritatie van consumenten.

Volgens de onderzoekers komen daarover meer klachten binnen bij ConsuWijzer. Ook in de media (Vara's Kassa, TrosRadar) en in politieke debatten is deze werving al een aantal keren negatief in de schijnwerpers komen te staan. Daarom gaat de NMa in 2009 de werving op de energiemarkt toetsen aan de wettelijke normen en zal zij ingrijpen indien nodig.

Zie ook: Consument wil licht in de duisternis (NMa)

Deel dit artikel op:

Jeanet Woldring

Algemeen directeur
Jeanet Woldring
Ik ben Jeanet, vanaf 2000 werkzaam als directeur voor Bencom, het bedrijf achter Gaslicht.com en Energiewereld.nl. In het Noord-Groningse Usquert is het allemaal begonnen met Bellen.com. Mijn passie is een bijdrage te leveren aan de beste vergelijkingssites op het gebied van telecom, internet, energie, hotelbranche en verzekeringen. Onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie is mijn credo.

Reacties (6)

Geplaatst door: Bart ()

Onfatsoenlijke/brutale telefonische verkopers die niet weten waar je klant bent.Als je zegt niet van deze manier van verkoop houdt de verkoper zeer brutaal wordt.
Ik zegt boycotten de club.
Ze betalen de rekening van Froger maar uit het eigen budget.

Geplaatst door: willemtwee ()

Een alleraardigst mevrouw belde `s avonds met de vraag of ik ook belangstelling had voor lagere energiekosten en wel tegen inkoopprijs!! Nou natuurlijk wel. Tijdens opgave van de gegevens werd ook een banknummer gevraagd. Daarop vroeg ik haar mij de offerte met prijzen maar per post te sturen en dat vooralsnog daarvoor het banknummer niet nodig is. Daar kon haar baas zich niet in vinden en mevrouw bleef vragen naar het banknummer. De verbinding heb ik maar verbroken en zo te zien/lezen ontsnapt aan een ongewilde overboeking!
Niet vreemd dat de telefonische verkoop moet worden gestopt ter bescherming van de mensen die de spelletjes niet door hebben.

Geplaatst door: henry ()

sluit mij volledig aan bij bovnestaande heren.

ik werd ook gebeld. en mij zou vrijblijvend een informatiepakket worden toegestuurd zonder verdere verplichtingen.

lees tot mijn onsteltenis dat als ik niet binnen 7 dagen reageer ik vast zit aan een kontrakt.

heb meteen een dikke email gestuurd dat ik niet van zulke praktijken ben gediend.

blijf lekker zitten waar ik zit. betaal liever iets meer dan zulke praktijken er op naar houden.

Geplaatst door: Peter van der M. ()

Dat herken ik ook wat Gerard hier schrijft. Daar ik voor mijn werk zes dagen per week van huis ben, was ik ook te laat met die aangetekende brief te schrijven naar de Nederlandse Energie Maatschappij. Vind ik trouwens ook belachelijk dat dit moet terwijl je aangeeft nooit over te willen stappen.
Er was bij mij gesproken over een informatiepakket. Zou gratis zijn en je zit nergens aan vast. Meer is er niet gezegd. Toen ze begon te zeuren over mijn bankrekeningnummer heb ik de hoorn erop gegooid.
Ook de band opgevraagd en inderdaad, een geheel ander gesprek. Het éwe starten de bandé is zeker weten nooit gezegd. Ook het gratis informatiepakket is geworden éwelkomspakket met 3 jarig contracté
Volgens mijn rechtsbijstand is gratis informatiepakket vanzelf al een 3 jarig contract. Raadde mij af om hier tegen in te gaan omdat de geschillencommissie altijd partij kiest voor de NEM.
Ik heb dan maar die 250 euro betaald. Je wordt dus echt gewoon opgelicht door die Nederlandse Energie Maatschappij, en de klant moet de kop houden.
Ik krijg de indruk dat die NMA wil dat burgers niet meer zelf mogen beslissen bij wie ze gas en licht afnemen. Dat kost toch weer elke keer 250 euro. Het belsysteem is door de NMA bedacht om mensen extra geld uit de zakken te kloppen. De NEM maakt daar dankbaar gebruik van.
Ik zal nu heel zeker nooit van mijn leven over gaan stappen. Ik weet nu hoe het werkt.
Indien er nog ooit iemand belt die ik niet ken, dan gaat bij mij voortaan meteen de hoorn erop.

Geplaatst door: Gerard de Ver ()

Het gaat veel en veel verder!
Ik ben aangesloten bij de Nederlandse Energie Maatschappij zonder dat ik dat wist.
Ik was aangesloten op basis van een telefoongesprek welke NOOIT werd gevoerd!
De bandopname opgevraagd (3 maanden levertijd) en wat blijkt, een totaal ander gesprek. Alleen mijn woordje "JA" komt erin voor (3 keer). Een vervalsing van a t/m z.
De NEM pleegt massaal "valsheid in geschriften".
Toch ben je aangesloten. Ook de geschillencommissie kiest op voorhand al de kant van de NEM. Ze vragen doodleuk of je de vervalsing van de NEM bewijzen kunt.
Welke consument neemt thuis z`n telefoongesprekken op?
Geschillencommissie, NMA, consumentenautoriteit, ze staan allemaal pal achter de oplichtingspraktijken van de NEM.

De NEM behandelt hun slachtoffers echt als vuilnis.
Als je ze belt voor informatie krijg je alleen maar een dame aan de lijn die alleen kan zeggen: "ieke wiet nieks fan".


Geplaatst door: Peter ()

Die afkeer komt door die lui van Nederlandse Energie Maatschappij. Wat een agressieve verkoop-club is dat!! Bah!

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.