Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 22.00 uur

Terug naar het nieuwsoverzicht

Stilzwijgend verlengen bijna voorbij

door Els Werkman 10 reacties

Per 1 december is het zo ver: dan mogen energiecontracten niet langer stilzwijgend verlengd worden voor een langere periode. Dat betekent onder meer dat u in de toekomst minder lang aan een verlenging van een contract vastzit, en dat u sneller kunt opzeggen.  Om u verder  nog een handje te helpen: u mag ook opzeggen op dezelfde wijze zoals u de overeenkomst bent aangegaan.

Er wordt al jaren op gewacht: een einde aan de stilzwijgende verlengingen. Per 1 december 2011 zal dit een feit zijn, aldus de Staatscourant en Consuwijzer. Dat is een maand eerder dan gedacht.

Hiermee komt een einde aan de ongewenste situatie dat overeenkomsten voor een langere periode stilzwijgend verlengd worden, terwijl consumenten geen behoefte meer hebben aan een contract.

Niet langer stilzwijgend verlengen voor een jaar
Dat betekent dat een overeenkomst die per 1 december wordt afgesloten voor een jaar, aan het einde niet meer stilzwijgend verlengd mag worden voor een jaar. Staat dit nog wel in de voorwaarden, dan is dit niet langer rechtsgeldig. Alle overeenkomsten moeten dus, na afloop van het contract, worden omgezet in een contract voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van maximaal één maand.

En mijn nu al lopende contract?
Bestaande contracten vallen nog niet onder de nieuwe wet. Op dit moment wordt er gewerkt aan een soort overgangsregeling voor lopende contracten. Zodra hier meer duidelijkheid over is, kunt u dat op onze website lezen. 

Positief nieuws: Eneco loopt al vooruit op de nieuwe wet en verlengt energiecontracten nu al niet meer stilzwijgend voor dezelfde periode! Dat betekent wanneer u een Eneco Internetvoordeel contract afsluit dat u vergeet tijdig op te zeggen, u er niet ongewild weer voor een jaar aan vastzit. Pluim voor Eneco, want voor zover wij kunnen nagaan, is dit het enige energiebedrijf met deze gunstige voorwaarden!

Dus, wat betekent dat voor mij?
Als u een contract afsluit voor bijvoorbeeld 1, 2 of 3 jaar, dan mag de energieleverancier na afloop van het contract dit niet stilzwijgend laten volgen voor dezelfde periode – tenzij u daar toestemming voor geeft uiteraard.

Opzeggen per e-mail
Daarnaast is er in de wet opgenomen dat u op dezelfde wijze moet kunnen opzeggen als u de overeenkomst bent aangegaan. Is dit via de e-mail geweest? Dan mag u dat vanaf 1 december ook op die wijze weer opzeggen, uw leverancier is verplicht dit te accepteren.

Deel dit artikel op:

Els Werkman

Sitemanager Telecom
Els Werkman
Ik ben Els. Sinds 2008 werk ik voor de Bencom Group. Mijn specialisme is telecommunicatie, vandaar dat je mijn naam ziet terugkomen bij artikelen over telecom gerelateerde zaken.

Reacties (10)

Geplaatst door: peter ()

Sinds 1999 huur ik een cv kachel met een cotract tijd van 12 jaar die, zoals de alg. voorwaarden aangeeft.

Nu wil ik wisselen van verhuurder, en moet ik een afkoopsom betalen na 13 jaar van 195,- euro.

Is dit wel juist?

Graag een antwoord

Opmerking van de redactie op 15-12-2011
Helaas zijn wij niet op de hoogte van de voorwaarden van uw contract. U kunt dit het beste navragen bij de verhuurder of bijvoorbeeld Consuwijzer.nl, het loket van de overheid voor consumentenvragen.
Geplaatst door: J.M.van Maaren ()

Sommige 1jaar klanten van Energie Direct, via u, hebben als bestaande klanten een aktievoorstel van 390 euro voor het komende jaar ontvangen.

Waarom IK niet,en is het nu te laat om hiervan te profiteren?

Opmerking van de redactie op 23-10-2011
De actie is nog niet voorbij.Of u er gebruik van kunt maken, ligt aan de einddatum van uw contract.
Geplaatst door: henk georg ()

huidige contract afgesloten via gaslicht. stel de energieleverancier komt zijn beloftes niet na. welke rol kan

u(gaslicht) dan nog spelen mbt eventuele bemiddeling??? gr.hg

Opmerking van de redactie op 18-10-2011
Indien er problemen zijn met de overstap en/of het contract, kunt u ons altijd bellen of emailen. Wij kunnen dan voor u kijken of en wat wij in uw geval kunnen doen. Dit is namelijk afhankelijk van de situatie en de oorzaak van de problemen.

Tevens bemiddelen wij niet zozeer, we hebben gewoon contactpersonen bij de energieleveranciers die ons snel en goed kunnen helpen - en daarmee ook u.
Geplaatst door: Peter ()

Laat er geen misverstand over bestaan, als jij een contract bij een energieleverancier bent aangegaan dan moet jij, wil je dit contract royeren, ook zelf dit contract opzeggen. Zo kan een leverancier achteraf dus nooit zeggen dat jij jouw contract niet hebt opgezegd. (een opzegging doe ik altijd nog schriftelijk, dan zit je altijd safe!) Om vervolgens de correcte overgangsdatum met het nieuwe contract te matchen zal de nieuwe energieleverancier met jouw huidige leverancier overleg plegen, zodat de overgang van het ene naar het andere contract naadloos (zonder hapering in de levering)verloopt.
Gebruik je gezonde verstand en laat je niets wijs maken!

Geplaatst door: bruce ()

zo`n bericht zou wel wat breder gecommuniceerd mogen worden en vooral duidelijker. bv welke verlengingstermijn nu geldt bij welk soort contract. Of zijn de details nog niet bekend?

Opmerking van de redactie op 15-10-2011
Details zijn inderdaad nog niet bekend. Zodra dat wel het geval is, zullen we hier uitgebreid (er) aandacht aan besteden.
Geplaatst door: Frans ()

Dit is een van de betere berichten.
Nu wordt de consument op een goede en fatsoenlijke manier geholpen door de wet zoals het behoort.
De krankzinnege kleine letterjes van onbetrouwbare energie leveranciers gaan gelukkig verdwijnen.
De Nederlandse Energie Maatschappij een van de slechtste en onbetrouwbaarste zal duidelijk een andere koers moeten gaan varen.

De volgende stap zou moeten zijn, de mogelijkheid zonder boete het kunnen beeindigen van een contract bij het niet nakomen van beloftes en afspraken door de energie leveranciers.
Het zou een reuze sprong betekenen in een fatsoenlijke behandeling van de consument en een heldere concurentie bevorderen.
De rotte peren vallen dan vanzelf uit de mand !!!

Geplaatst door: leny ()

Begin oktober ben ik overgestapt naar een andere energie leverancier. Toen ik mijn contract bij Energie direct persoonlijk wilde opzeggen( dit vanwege de korte tijd die ik nog had om op te zeggen)kreeg ik te horen van een van hun medewerkers dat je dat niet zelf kunt doen. Het moet gedaan worden door de energie leverancier die de energie gaat leveren. Het lijkt me een sterk verhaal!!

Geplaatst door: remon ()

Eindelijk, had dit jaar gezeur met opzeggen van mijn 1 jr contract met NEM. Toen ik had opgezegd op de daarvoor geldende termijn, gaven zij een datum aan die nog net binnen het jaar viel waardoor je overstap voordeel niet uitbetaald werd. Vervolgens geprobeerd de datum te verplaatsen tot na het jaar. Maar toen was ik volgens hun te laat en zit ik nog een jaar aan mijn contract vast.

Geplaatst door: woud ()

Nu is het wel zo dat je in het geval van Eneco internetvoordeel automatisch overgezet wordt naar hun contract voor onbepaalde tijd. Daar hangen wel (hogere) tarieven aan vast en je wordt er niet voor gewaarschuwd en het wordt ook niet of nauwelijks gecommuniceerd. Ik heb er speciaal naar gevraagd.
Gelukkig wordt je wel een keer of 10 gewaarschuwd dat je contract afloopt.

Geplaatst door: Harold ()

Vandaar dat mijn leverancier bij de afgelopen periode herhaaldelijk heeft gevraagd het contract te verlengen, liefst nog met 3 jaar! Ik heb steeds gezegd dit niet van plan te zijn, temeer omdat ik dan plotseling flink meer ging betalen voor gas. Vertellen ze er niet bij he! Uiteindelijk gevraagd niet meer te bellen. Dit hebben ze in hun systeem gezet.

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.