Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij bellen je graag terug

Terug naar het nieuwsoverzicht

Veel klachten over onbegrijpelijke energiecontracten

2 reacties

Het afgelopen half jaar is er door consumenten veel aangeklopt bij de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit en telecomwaakhond Opta. In totaal waren er zo'n 44.000 vragen en meldingen. De meeste gingen over telecom en energie.

Het aantal vragen is gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, aldus ConsuWijzer. Dat zou komen door verbetering van de website, waardoor consumenten vaker zelf de juiste informatie weten te vinden. 

Consumenten klaagden vooral over het niet of niet tijdig leveren van producten en diensten, het opzeggen van contracten en energietarieven. Zo bestaat veel onduidelijkheid over de energierekening en zijn energiecontracten moeilijk te begrijpen. De NMa beoordeelde websites die prijzen van energieleveranciers vergelijken en spoorde energieleveranciers aan om hun contracten begrijpelijker te maken. 

Met stip op twee kwam de klacht over de agressieve wervingsmethode die sommige energieleveranciers erop nahielden. Vooral de klachten over de wervingsmethoden hebben nut gehad, want de NMa en de Consumentenautoriteit deelden boetes uit aan energieleveranciers voor de misleidende manier waarop zij aan de deur nieuwe klanten hebben geworven. De Opta beboette deze bedrijven voor het overtreden van de telemarketingregels.

Volgens ConsuWijzer ervaren consumenten vaak een hoge drempel bij het halen van hun recht als ze een klacht of probleem hebben. Daarom wil het informatieloket deze drempel verlagen in de vorm van extra checklists en succesverhalen met ervaringen van andere consumenten. Deze worden de komende maanden aangeboden op de website.

Deel dit artikel op:

Reacties (2)

Geplaatst door: Ozz ()

Ook bij de GAS profiteert men. Echter is het zo dat wanneer de gasprijs daalt de klant dit niet meteen merkt. Aan het einde van de looptijd krijgt de klant het teveel betaalde bedrag terug in de vorm van een cashback!!! Dus bij de DUBBELZEKER-AKTIE profiteert de klant wel degelijk...

Geplaatst door: ivonne ()

Essent Dubbel: Geen prijsverhoging maar u doet wel mee als de prijzen dalen. Maar is dat ook zo?

Ja als u de site gelooft hier en ook die vna Essent, ja als u de energielijn belt van Essent. maar wist u dat uw gas tarief vast komt?

Citaat uit een mail met een klantenservice medewerkster van Essent;

Met Dubbel Zeker zetten wij voor gas de tarieven een jaar vast. Voor elektriciteit krijgt u een leveringsovereenkomst met een looptijd van een jaar met variabele tarieven. Wanneer de gas- en/ of elektriciteitstarieven per 1 januari 2012 of per 1 juli 2012 stijgen dan ontvangt u een op basis van uw gemiddelde verbruik aan het einde van de looptijd een geldbedrag voor de tariefverschillen. Wanneer de tarieven gaan dalen gelden de lagere tarieven voor u.

hier staat Dubbelzeker: geen prijsstijging, wel prijsdaling en ook Het contract heeft een looptijd van 12 maanden, tegen variabele tarieven. ook gas dit klopt dus niet!!!

en men berekend eea volgens gemiddeld verbruik aan t einde van de looptijd., dus niet als bij de mensen die al klant zijn direkt per 1 jan of 1 juli zit hier t bekende addertje?

Wie voelt zich ook verneukt door essent want ik vind de info erg misleidend op de diverse sites en telefonisch bij essent.

lees graag reacties

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.