Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Stuur ons een Whatsapp-bericht

Terug naar het nieuwsoverzicht

Verbruikskostenoverzicht bij slimme meter moet beter

door Jeanet Woldring

VEHslimme-energie-meter.jpgDe verbruikskostenoverzichten die huishoudens met een slimme energiemeter om de twee maanden ontvangen, zijn ondermaats. Dat constateert Vereniging Eigen Huis.

In een brief naar de Autoriteit Consument & Markt wordt opgeroepen om de eisen aan te scherpen en toe te zien op betere naleving.

Onvoldoende inzicht in energieverbruik

De overzichten geven onvoldoende inzicht in het energieverbruik, zetten niet aan tot besparing en veel mensen zeggen ze niet eens te ontvangen. Energieleveranciers voldoen hiermee volgens de VEH niet aan de wet- en regelgeving uit 2015.

Vooral EnergieDirect en E.ON doen het op dit punt slecht, stelt de vereniging. Qurrent, NLEnergie, Greenchoice en Eneco doen het beter en zetten hun klanten wel aan tot besparing.

Geen verbruikskostenoverzicht ontvangen

Maar liefst een derde van de ondervraagden zegt de verplichte tweemaandelijkse verbruikskostenoverzichten niet eens te ontvangen. Energieleverancier Vandebron haalt hier de slechtste score: maar 19 procent van de respondenten die klant zijn bij deze leverancier zegt zo’n overzicht te krijgen, waar ze dan overigens wel tevreden over zijn. Het beste scoort Engie (voorheen Electrabel). Hier zegt 82% van de klanten de beloofde verbruikscijfers te ontvangen.

Wat is jouw ervaring?

We zijn erg benieuwd naar jouw ervaring met de verbruikskostenoverzichten. Ontvang jij ze wel en zo ja, zetten ze aan tot energiebesparing? Laat het weten in een reactie hieronder!

Deel dit artikel op:

Jeanet Woldring

Algemeen directeur
Jeanet Woldring
Ik ben Jeanet, vanaf 2000 werkzaam als directeur voor Bencom, het bedrijf achter Gaslicht.com en Energiewereld.nl. In het Noord-Groningse Usquert is het allemaal begonnen met Bellen.com. Mijn passie is een bijdrage te leveren aan de beste vergelijkingssites op het gebied van telecom, internet, energie, hotelbranche en verzekeringen. Onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie is mijn credo.
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.