Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Stuur ons een Whatsapp-bericht

Terug naar het nieuwsoverzicht

Vorig jaar meer klachten energiebedrijven

7 reacties

De Stichting Geschillencommissie voor consumentenzaken heeft vorig jaar veel meer klachten binnengekregen dan het jaar ervoor.  Dit blijkt uit het jaarverslag van 2005.

Hierin staat dat de grootste stijging van het aantal nieuwe klachten zich voordeed bij de Geschillencommissie Energie en Water. Andere sectoren waarin veel geklaagd werd zijn de telecom- en hypotheekbranche. 

Aan de Geschillencommissie Energie en Water (voorheen Openbare Nutsbedrijven) kunnen in beginsel alle geschillen worden voorgelegd over de aansluiting op of de levering van gas, drinkwater, stadsverwarming en elektriciteit.*

In het verslagjaar werden 3296 klachten ingediend, 68% meer dan in het voorgaande jaar, waarin het aantal al steeg met 63%. Niet alle klachten konden worden ingenomen, met name omdat de consument niet voldeed aan de formele inname voorwaarden, of omdat het geschil door partijen alsnog in onderling overleg werd opgelost.

Van het totale aantal geschillen hadden de meeste betrekking op de levering van elektriciteit of een combinatie van gas en elektriciteit. Daarnaast waren er klachten over de levering van drinkwater en over de stadsverwarming. Ook zijn klachten ingediend over de administratieve verwerking van gegevens en de wijze van klachtafhandeling door het bedrijf. Een groot gedeelte van de klachten had betrekking op de jaarafrekening. Daarnaast waren er onder meer klachten over de meterstand, navordering en het schatten van verbruik.

Van de 760 uitspraken die in 2005 werden gedaan, werd ongeveer de helft gegrond verklaard. De Geschillencommissie heeft  een aantal uitspraken op de website opgenomen en is momenteel druk bezig de verdere procedures ook via internet beschikbaar te maken. Zo kunt u bijvoorbeeld binnenkort uw ingediende klacht digitaal volgen.  

Meer informatie: Geschillencommissie.nl

* Eén van de voorwaarden voor inname is, dat de partij waarmee u een geschil heeft, aangesloten is bij de Geschillencommissie. Als u op deze vergelijkingssite klikt op de naam van de energieleverancier kunt u in het detailscherm nagaan of een energieleverancier daadwerkelijk is aangesloten bij de Geschillencommissie Energie en Water.

Deel dit artikel op:

Reacties (7)

Geplaatst door: Haarlemmer ()

Betreft: overstap naar Energie Direct



Geachte heer/mevrouw,



Ik wil u op de hoogte brengen van het volgende.



Onlangs ben ik via Dixons overgestapt naar een andere energieleverancier namelijk Energie Direct. Bij Dixons wordt een volstrekt onware informatie verstrekt over Energie Direct. Ik geef u een opsomming van de volgende feiten.



- de overstapvergoeding wordt niet door Energie Direct vergoed.

- de zogenaamde laagste prijsgarantie wordt voor een heel klein deel vergoed

waarmee op de website een volstrekte leugen wordt weergegeven.

- een oplossing die de klantenservice biedt is alleen aantrekkelijk voor Energie Direct zelf en is geen oplossing voor de klant.

- diverse keren zou ik teruggebeld worden door een leidinggevende, maar dit wordt compleet genegeerd.



Conclusie: Energie Direct haalt op leugenachtige wijze via Dixons klanten binnen en houdt zicht niet aan alle beloftes die zij maken. Laagste prijsgaranties worden niet uitgekeerd (ook niet in de vorm van energie). Energie Direct is wat mij betreft een malafide bedrijf.



Ik heb de directie van Dixons aangesproken over deze werkmethode

en hen verzocht deze samenwerkingsovereenkomst direct te beëindigen.



Ik vind het erg belangrijk om dit soort ervaringen te melden aan belangrijke organisatie als consumentenbond, Vereniging Eigen Huis en vergelijkbare instellingen.



Opmerking van de redactie op 16-08-2010
Om misverstanden te voorkomen, willen wij hierbij graag vaststellen dat wij de geschetste situatie t.a.v. niet nagekomen beloftes van Energie:direct niet herkennen. D.w.z. overstappers via onze vergelijkingssites Gaslicht.com en Energiewereld.nl krijgen de overstappremie (energietegoed) altijd keurig uitgekeerd.
Geplaatst door: Irene Cornelis ()

Klacht over energie direct. Zij weigeren zich te houden aan voorschot van oxxio i.p.v. 19.02 willen ze 76 euro per maand. Ik heb direct opgezegd, pure misleiding bij aanmelding, ik ben benieuwd of ik 50 euro moet betalen zoals ze hadden gezegd wegens direct opzeggen.

Geplaatst door: Piet ()

We worden op taktvolle wijze leeggegraait. De hele energiemarkt is net als banken en verzekeraars allemaal graaiend tuig. Ja Sorry hoor

Geplaatst door: Peter ()

Ook ik ben het slachtoffer van de malifide praktijken van ED. Korte schets.
In de periode mei 2006-mei2008 ben ik klant geweest van ED. De eindafrekeing die ik mocht ontvangen was eveneens gebasseerd op onjuiste meterstanden. Herhaalde aanvragen van Stedin/Eneco netbeheer om correctie van de meterstanden zijn door ED volledig genegeerd evenals mijn ingediende klachten hieromtrent. Omdat klagen verder nets uithaald heb ik ConsuWijzer aangeschreven. ConsuWijzer neemt de situatie wel serieus.
ConsuWijzer geeft u in eerste instantie praktisch advies over uw rechten en hoe u zelf uw recht kunt halen. ConsuWijzer en de toezichthouders lossen uw probleem met een bedrijf dus niet persoonlijk voor u op. In Nederland zijn er namelijk speciale instanties die u daarbij helpen. ConsuWijzer wijst u de weg en geeft u daar advies over. Uw melding bij ConsuWijzer is wel heel belangrijk voor de toezichthouders. Zij gebruiken uw meldingen namelijk om een beter beeld te krijgen op waar het misgaat in de markt en hebben wettelijke middelen om in te grijpen.
Eén of meerdere meldingen kunnen er voor zorgen dat een toezichthouder:
- een bepaalde sector extra gaat controleren
- een onderzoek start naar een bedrijf
- op basis van een onderzoek besluit om een boete op te leggen aan een bedrijf
- een bedrijf dwingt om met een structurele oplossing te komen voor problemen die consumenten ervaren
- via ConsuWijzer extra voorlichting geeft over een bepaald onderwerp

Ik roep dan ook een ieder hierbij op zijn/haar klacht tegen ED te melden bij ConsuWijzer,

(T) 088 - 070 70 70
Postbus 1031
2260 BA Leidschendam

www.consuwijzer.nl

Alleen lukt het niet. Met zijn allen staan we sterk .

Geplaatst door: G.A.Richter ()

Klacht over Oplichterij van ED
was 3 jaar bij ED heb Opgezegt
eindnota is tegoed €500,82 +
Pseudo overstapkosten €42,01
ED weigert betaling met de rede
ik was €144 verschuldigt an int.
justitia.habe altijd meer betaald als ik verschuldigt was.
ben oostenrijker mijn nederlands is niet zo goed.ik weet niet wat ik moet doen.moet ik naar de rechtbank gaan en €150 griffierecht betaalen damit
Energie Direct betaald en deze Oplichterfirma mij mijn geld geeft.Vijndelijke groeten
G.A.Richter

Geplaatst door: yvonne v dijk ()

we hebben een klacht over energie direct,laat je er niet inluisen via de call-centers,het is hun gewoonte,om je al te melden,als je hiervoor gebeld word,dus wees gewaarschuwd!!!!!!!en je komt er ook niet meer van af,je zit er gelijk aan vast voor 3jaar,niemand op dat kl...bedrijf weet wie er werkt,en je krijgt ook geen mail terug,en er word gewoon geld afgeschreven,dus let op.zodat je ook niet bedonderd word!!!!!!het is toch niet normaal!!!!je word gewoon gedwongen om energie van hun af tenemen.je bent gewaarschuwd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Geplaatst door: yvonne ()

we hebben een klacht over energie direct,laat je er niet inluisen via de call-centers,het is hun gewoonte,om je al te melden,als je hiervoor gebeld word,dus wees gewaarschuwd!!!!!!!en je komt er ook niet meer van af,je zit er gelijk aan vast voor 3jaar,niemand op dat kl...bedrijf weet wie er werkt,en je krijgt ook geen mail terug,en er word gewoon geld afgeschreven,dus let op.zodat je ook niet bedonderd word!!!!!!het is toch niet normaal!!!!je word gewoon gedwongen om energie van hun af tenemen.je bent gewaarschuwd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.