Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 22.00 uur

Terug naar het nieuwsoverzicht

Waar moet ik op letten bij het overstappen?

3 reacties

U wordt de laatste tijd waarschijnlijk overspoeld met reclames van energiebedrijven. Nu de energierekening hoger wordt, zoeken veel mensen naar een goedkopere energieleverancier. Waar moet op gelet worden? Gaslicht.com zet het nog eens op een rijtje.

Let niet alleen op de prijs, maar ook op de service van een energiebedrijf, op het soort contract en op het soort stroom. Al deze zaken kunt u vergelijken op Gaslicht.com en Energiewereld.nl.

  • Prijs - Trap daarbij niet in de valkuil door de actuele tarieven te vergelijken met uw jaarafrekening. Daarop staan de tarieven veelal exclusief BTW en gaat het vaak om gemiddelden van het vorige jaar.
  • Service - Zaken als facturering (rekening op tijd?) en kosten klantenservice vindt u in de detailinformatie door te klikken op de naam van de aanbieder. Hier vindt u ook 'Ervaringen' van andere consumenten.
  • Soort contract - Let erop of het contract vaste of variabele tarieven heeft. Let ook op de contractsduur!
  • Soort stroom - Er is keuze uit groene en grijze stroom.

Opzegtermijn en opzegvergoeding

De opzegtermijn van een energiecontract bedraagt 30 dagen. Heeft u een contract van onbepaalde duur dan hoeft u niks te betalen voor het opzeggen. Bij contracten voor een vastgelegde periode kan het zijn dat u een opzegvergoeding moet betalen. Dit is maximaal 250 euro voor gas en elektriciteit samen. Stapt u alleen over naar een nieuwe gasleverancier of alleen naar een nieuwe elektriciteitsleverancier? Dan kost het u maximaal 125 euro.

Overstappen eenvoudig

Overstappen is verder heel eenvoudig. U hoeft zich alleen maar aan te melden bij uw nieuwe energieleverancier. De energiebedrijven regelen dan zelf dat de wisseling administratief verwerkt wordt. Uw gas- en elektriciteit blijft ondertussen gewoon aangesloten.

Deel dit artikel op:

Reacties (3)

Geplaatst door: corina ()

let goed op als je informatie aan vraagt.
EON beschouwd informatie aan vragen als het aanmelden voor een contract.
Dit heb ik zelf ervaren.

Geplaatst door: Hans ()

Verschilt per leverancier, valt niets zinnigs over te zeggen. De een doet het binnen 2 weken na de annuleringsperiode, de ander pas nadat de klant volledig klant is van de leverancier.

Geplaatst door: Rikkie ()

Weet iemand wanneer de zgn aciekortingen door de leveranciers worden betaald?

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.