Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 22.00 uur

Terug naar het nieuwsoverzicht

Waarop baseert de consument nu eigenlijk zijn keuze?

Wat zijn voor consumenten de voornaamste redenen om voor een andere energieleverancier te kiezen? Dit was een centrale vraag binnen een recent gehouden onderzoek onder consumenten.

Waar let men op bij een keuze voor een nieuwe energieleverancier? Het antwoord op deze vraag is uiteraard van belang voor energiebedrijven. Recent onderzoek onder 300 ‘switchers’ heeft uitgewezen dat prijsvoordeel voor bijna iedereen dé reden is om te switchen. Toch is maar ongeveer de helft van de consumenten ook daadwerkelijk bereid om te switchen en dit betekent dat de andere helft bij hun traditionele en vaak duurdere stroomleverancier blijft. Er bestaat dus een duidelijk verschil over wat consumenten zeggen en wat ze doen. Ze willen wel goedkoper, maar doen het niet.

Van de ‘switchers’ komt maar 20% ook daadwerkelijk bij de goedkoopste leverancier terecht. Dit komt omdat 80% van deze consumenten alleen informatie gebruikt die ze toevallig ontvangen. De afnemer gaat dus niet zelf actief op zoek naar informatie. Zo maken nog lang niet alle consumenten gebruik van onafhankelijke vergelijkingssites als Gaslicht.com. Met als gevolg dat men een keuze maakt uit een klein aantal aanbieders, en niet altijd de goedkoopste kiest, zoals de meesten willen. Het is dus voor nieuwe elektriciteitsleveranciers van belang om hun naamsbekendheid te vergroten. Daarnaast zouden ze consumenten ook kunnen wijzen op onafhankelijke prijsvergelijkers, want hier komen zij vaak als voordelig uit de bus.

Deel dit artikel op:

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.