Warme weer scheelt Nuon-klant ongeveer 50 euro
Leestijd: 2 minuten
Het zachte weer en de hogere inkoopprijzen voor energie hebben vorig jaar de winst van energiebedrijf Nuon in het vierde kwartaal gedrukt. Het warme weer scheelde Nuon 100 miljoen euro aan omzet, ongeveer 50 euro per huishouden, zei bestuursvoorzitter Ludo van Halderen in een toelichting op de jaarcijfers.
Door het zachte weer was met name de gasomzet fors lager, het stroomverbruik werd niet zozeer beïnvloed. Het energiebedrijf kon de gestegen inkoopprijzen vorig jaar niet volledig doorberekenen aan de klanten. Niet elke verhoging of verlaging wordt gelijk doorgegeven, omdat het prijsverloop dan te grillig wordt volgens het energiebedrijf. Wel kondigde Nuon, in navolging van branchegenoot Essent, aan dat de Nuon-rekening dit jaar omlaag gaat door dalende groothandelsprijzen.
In het vierde kwartaal is het aantal Nuon-klanten gegroeid. Daarmee kwam een einde aan de daling. Over 2006 is het aantal huishoudelijke klanten van Nuon, zowel voor gas als licht, vrijwel gelijk gebleven. Het energiebedrijf heeft in Nederland ruim twee miljoen klanten. Het aantal bedrijven dat energie betrok bij Nuon steeg het afgelopen jaar.
In België betrekken inmiddels 400.000 consumenten energie van Nuon. In Duitsland heeft Nuon 100.000 klanten, maar kampt het met hoge aanloopkosten. Bij onze Zuiderburen ondervindt het energiebedrijf druk op de winstmarges, omdat het zijn energie grotendeels moet inkopen bij de voormalig monopolist Electrabel.
In heel 2006 groeide de omzet van 4,74 miljard naar 5,39 miljard euro. De nettojaarwinst kwam uit op 763 miljoen euro. Daarvan hield Nuon 495 miljoen euro winst voor bijzondere posten over, een stijging van 19 procent. Van de nettowinst wordt 45 procent, 325 miljoen euro, als dividend uitgekeerd aan de aandeelhoudende provincies en gemeenten, onder meer Gelderland en Amsterdam.
Bron: www.nieuwsblad.be
Laatste nieuws
-
ACM: Steeds meer onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen
12 april 2024 Energieleveranciers maken steeds vaker onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen. Dat me...
-
Warmtetarieven ondanks koppeling vaak hoger dan gasprijzen
29 maart 2024 Volgens een analyse van Gaslicht.com blijkt echter dat consumenten met een warmteaansluiting vaak me...
-
Gaslicht.com winnaar Shopping Awards 2024
28 maart 2024 Na winst in 2021 en 2022 heeft Gaslicht.com ook in 2024 weer een Shopping Award gewonnen! Gaslicht.c...
-
Zonnepanelenbezitters snakken naar duidelijke regels en zekerheid vanuit overheid
27 maart 2024 Uit een analyse van Gaslicht.com blijkt dat de financiële voordelen van zonnepanelen het afgelopen h...
-
ACM: sluit geen energiecontract af via de telefoon
15 maart 2024 Energiecontracten die per telefoon worden verkocht zijn eigenlijk altijd te duur, stelt de ACM. Wat ...