Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij bellen je graag terug

Meter en metingen

  • Enkeltarief is één tarief. Tegen dat tarief wordt al het energieverbruik afgerekend. Dubbeltarief bestaat uit een normaaltarief en een daltarief. Het daltarief betaalt u 's nachts, in het weekend en tijdens feestdagen. We noemen dit ook wel daluren.

    Het normaaltarief wordt berekend op werkdagen van 7.00 tot 21.00 uur of 23.00 uur. In de ene regio stopt het normaaltarief om 21.00 uur, en in de andere regio om 23.00 uur. De netbeheerder bepaalt of de daluren om 21.00 uur of om 23.00 uur beginnen.

    Dubbeltarief is alleen mogelijk bij een meter met twee telwerken. Enkeltarief is bij de meeste energieleveranciers mogelijk bij een meter met zowel één telwerk als met twee telwerken.

  • Volgens Agentschap Telecom en Netbeheer Nederland zijn slimme meters nauwkeurig en meten correct. 

    Voordat een fabrikant zijn meter mag verkopen, moet hij laten zien dat zijn meter goed is. Daarom gaat de meter eerst naar een testinstituut. Dat instituut onderzoekt of de meter goed genoeg is. Dat is het geval als de meters aan alle Europese eisen voldoet. Is dat het geval dan moet de fabrikant de meter voorzien van de nodige merktekens zoals de CE-markering en andere merktekens die we vroeger de IJkmerken noemden. De slimme meters in Nederland zijn goed en betrouwbaar. Er mag niet zomaar een meter worden opgehangen. De meter moet heel betrouwbare zijn. Een meter die tegen een stootje kan, lang meegaat en bovenal steeds goed aanwijst.

  • Controleer dan het volgende:

    • Schakel alle apparaten uit. Dus ook de waakvlammetjes en de apparaten die standby blijven staan. Blijft de meter dan nog lopen?
    • Zijn er nieuwe apparaten in huis die een hoger verbruik kunnen genereren?
    • Is de gezinssamenstelling gewijzigd?
    • Is er al eens een vergelijking gemaakt met buren die een soortgelijke (gezins)samenstelling hebben?
    • Is de energieleverancier al gevraagd een onderzoek te doen?

    Wanneer dit niets oplevert, kan er met de energieleverancier afgesproken worden de meter te laten ijken. De kosten zijn voor de partij die ongelijk heeft. Echter, dit is geen goedkoop onderzoek en het is daarom raadzaam eerst de andere mogelijkheden te bekijken.

  • Als je krachtstroom nodig hebt omdat je bijvoorbeeld nieuwe apparatuur in huis krijgt, heb je een 3-fasenaansluiting nodig. Met andere woorden een aansluiting van minimaal 3x25 Ampere. Je vraagt in de meeste gevallen een verhoging van je aansluiting aan. Een installateur kan beoordelen welke aansluiting je precies nodig hebt. 

  • Ja, dat kan op eigen kosten. Er kan zelf beslist worden of er een andere meter moet komen en waar deze gekocht of gehuurd wordt. Kijk wel eerst na of de huidige verhuurder van de meter hierover geïnformeerd moet worden en of er een opzegtermijn bestaat. Bedrijven die meters verkopen, verhuren, plaatsen, onderhouden en meterstanden opnemen, hebben een formele erkenning (een certificaat) nodig.

    Kijk op de site van Tennet voor de overzichten van erkende meetbedrijven voor elektriciteit en gas.

  • In alle gevallen dient de leverancier van te voren ingelicht te worden op welke datum de verhuizing gaat plaatsvinden. De energieleverancier vraagt dan om de meterstanden van de oude en de nieuwe woning door te geven. Deze standen moet de energieleverancier binnen 15 werkdagen na de verhuisdatum doorgeven aan de netbeheerder. De netbeheerder registreert alle aansluitingen en zorgt voor het transport in zijn gebied. Als er iemand van energieleverancier verandert, houdt de netbeheerder dat ook bij. Als de verbruiker of de energieleverancier de meterstanden niet of niet op tijd doorgeeft, dan maakt de netbeheerder een schatting.

  • Nee, de nieuwe energieleverancier maakt gebruik van dezelfde meter en aansluiting.

  • Vraag eerst aan de energieleverancier hoe dit komt. Het kan zijn dat deze een fout gemaakt heeft. Of misschien zijn de meterstanden te laat doorgegeven. In dat geval moet de leverancier de meterstanden schatten. Lost de energieleverancier het probleem met de jaarafrekening of eindafrekening niet goed op, dan moet dit eerst formeel gemeld worden. We noemen dit 'bezwaar indienen'. Hiervoor kan een voorbeeldbrief van ConsuWijzer gebruikt worden. Verstuur de brief per aangetekende post, dit is namelijk bewijs dat de brief is verstuurd. De energieleverancier moet dan zo snel mogelijk op het bezwaar reageren. Niet eens met de beslissing? Ga dan naar de Geschillencommissie.

  • Bij een dubbele meter of zogeheten 'tweestandenmeter' wordt het stroomverbruik in piek-en daltijden apart gemeten. Tijdens de daluren geldt een lager tarief per kWh. Afhankelijk van de leverancier bedraagt het verschil ongeveer 1 cent per kWh.

    Afhankelijk van leverancier, verbruik, regio én op welke tijdstip waarop veel elektriciteit gebruikt wordt, kan een dubbele meter besparingen opleveren. Een vuistregel volgens ConsuWijzer: wordt minstens de helft van de stroom tijdens de daluren gebruikt, dan kan het voordeliger zijn om te kiezen voor dubbeltarief. Bij een gemiddeld stroomverbruik van 3500 kWh per jaar moet dus minstens 1750 kWh in de daluren plaatsvinden. Bij een proef op de som met behulp van onze energievergelijker blijkt dat men op jaarbasis dan slechts een paar euro goedkoper uit is (peildatum 25-7-2016). In de meeste gevallen is het niet rendabel om voor dubbeltarief te kiezen. Zelfs als een huishouden het merendeel van de stroom in de daluren verbruikt, zijn ze op jaarbasis hooguit een paar tientjes goedkoper uit.

    Bestaat toch de wens om van enkel- naar dubbeltarief te gaan, en is er in huis geen meter met een dubbele meter geïnstalleerd, dan moet er een nieuwe meter geplaatst worden. De kosten daarvan liggen rond de honderd euro. 

    In sommige plaatsen wordt standaard een meter met een dubbel telraam geplaatst. Dit wil niet zeggen dat er ook dubbeltarief wordt berekend. Dit is te zien op de jaarafrekening. Bij dubbeltarief zijn op de rekening twee verschillende tarieven te zien. Is er een meter met dubbel telraam aanwezig, dan kan er bij de meeste energieleveranciers zonder kosten overgestapt worden naar dubbeltarief. Datzelfde geldt als besloten wordt van dubbel- naar enkeltarief te gaan.

  • Als je een slimme meter hebt, ontvang je elke 2 maanden kosteloos een verbruikskostenoverzicht, tenzij je bij je netbeheerder hebt aangeven dat je slimme meter niet mag worden uitgelezen. Hierin wordt je stroom- en/of gasverbruik van de 2 voorgaande maanden weergegeven.

    Op het overzicht vind je de volgende informatie:

    • je energieverbruik,
    • een indicatief kostenoverzicht,
    • een vergelijking met voorgaande jaren,
    • een vergelijking met andere huishoudens vergelijkbaar met het jouwe.

    Het kan zijn dat je energieleverancier je nog meer informatie geeft. Hier is het energiebedrijf vrij in. Dit overzicht helpt je om energie te besparen. Door het overzicht heb je namelijk meer inzicht in en grip op je energieverbruik en de kosten.

    Heb je het kosten- en verbruiksoverzicht niet of niet op tijd ontvangen, vraag dan je energieleverancier om uitleg. Je ontvangt het overzicht namelijk niet van je netbeheerder maar van je energieleverancier.

  • Een slimme meter is een nieuw soort energiemeter. De netbeheerder kan via deze digitale meter de meterstanden op afstand uitlezen als daartegen geen bezwaar bestaat. Met een slimme meter kan meer inzicht in het energieverbruik verkregen worden, waardoor besparen makkelijker wordt. Het is dan mogelijk meer grip op het energieverbruik, de hoeveelheid energie die verbruikt wordt en dus op de energiekosten te krijgen.

    De uitrol van de slimme meter start is januari 2012 gestart. De netbeheerder maakt een planning voor de betreffende regio en laat weten wanneer de slimme meter wordt geleverd. Hier hoeft zelf dus niets voor gedaan te worden, tenzij de wens bestaat een slimme meter eerder te willen hebben. Het kan zijn dat sommige huishoudens pas over een aantal jaren aan de beurt zijn. De netbeheerder plaatst de komende twee jaren in de volgende gevallen slimme meters: nieuwbouw, grootschalige renovatie, reguliere vervanging, verbetering van het energielabel van minimaal twee niveaus, wanneer de woning ten minste energieklasse B krijgt, op aanvraag van de consument zelf.

    Vanaf 2014 is het de bedoeling dat alle huishoudens in Nederland een slimme meter aangeboden krijgen.

  • Met een enkele meter wordt alle stroom afgerekend tegen één tarief. Met een dubbele meter kunnen er twee tarieven gelden: één voor de piekuren en één voor de daluren.

    Bij een enkeltarief wordt altijd één tarief betaald, ongeacht de dag of het tijdstip van verbruik. Bij een dubbeltarief wordt in het weekend en 's avonds na 11 uur tot 's morgens 7 uur een lager tarief betaald. Afhankelijk van de energieleverancier bedraagt het verschil ongeveer 1 cent per kWh. In sommige regio's begint het daltarief eerder, namelijk om 9 uur 's avonds.

    Afhankelijk van de leverancier, verbruik, regio én op welke tijdstippen waarop veel elektriciteit wordt gebruikt, kan een dubbeltarief besparingen opleveren. Een vuistregel volgens ConsuWijzer is: bij een jaarverbruik van meer dan 3500 kWh aan energie, én minstens de helft van deze energie voor eigen gebruik tijdens de daluren. In dat geval kan het voordeliger zijn om te kiezen voor dubbeltarief, al scheelt het bij gemiddeld verbruik slechts een paar euro op jaarbasis (peildatum 25-7-2016).

    In geval de wens van enkel- naar dubbeltarief bestaat, en er is in huis geen meter met een dubbel telwerk geïnstalleerd, moet er een nieuwe meter geïnstalleerd worden. De kosten daarvan liggen rond de honderd euro.

    In sommige plaatsen wordt standaard een meter met een dubbel telraam geplaatst. Dit wil niet zeggen dat er ook dubbeltarief wordt berekend. Dit is te zien op de jaarafrekening. Bij dubbeltarief staan op de factuur twee verschillende tarieven. Hangt er een meter met dubbel telwerk in huis, dan kan er bij de meeste energieleveranciers zonder kosten overgestapt worden naar dubbeltarief. Datzelfde geldt als besloten wordt om van dubbel- naar enkeltarief te gaan.

    Voor gas bestaat er geen enkeltarief en dubbeltarief.

  • Krachtstroom is hetzelfde als een 3-fasenaansluiting. Een 3-fasenaansluiting is een aansluiting van 3 x 25 Ampère of hoger. Krachtstroom staat ook wel bekend als draaistroom. 

    Krachtstroom is nodig bij apparatuur die meer capaciteit vraagt dan een standaard aansluiting. Meer capaciteit is nodig als je apparaten installeert die een hogere energiebehoefte hebben dan waarvoor je aansluiting geschikt is. Voorbeelden hiervan zijn jacuzzi's, sauna's, elektrische kookapparatuur of een elektrische warmtepomp. 

    In de meeste woonhuizen vind je een 1 -faseaansluiting (aansluitwaarde van 1 x 35 Ampère voor elektriciteit). Bij nieuwbouw wordt in de meeste gevallen standaard een 1-faseaansluiting geïnstalleerd. Als je krachtstroom wilt, moet je dit dus zelf aanvragen bij je netbeheerder. Zie ook mijnaansluiting.nl.

  • De overheid heeft bepaald dat de kosten van aanpassing voor eigen rekening zijn.

  • Bij een overstap naar een andere energieleverancier neemt degene die overstapt ook zelf de meterstand op. De nieuwe energieleverancier zal zelf om deze meterstanden vragen. Deze meterstanden moet de leverancier binnen 15 werkdagen na de overstap doorgeven aan de netbeheerder. De netbeheerder registreert alle aansluitingen en zorgt voor het transport in zijn gebied. Als er iemand van energieleverancier verandert, houdt de netbeheerder dat ook bij. Als de energieleverancier de meterstanden niet of niet op tijd doorgeeft, dan maakt de netbeheerder een schatting.

  • Het bedrijf van wie de elektriciteitsmeter en gasmeter wordt gehuurd, is eigenaar van de meter. Dat is vaak het meetbedrijf. En het meetbedrijf is vaak de netbeheerder. Vragen over de meter kunnen daarom gesteld worden aan deze netbeheerder. Deze registreert alle aansluitingen en zorgt voor het transport in zijn gebied.

  • De verbruiker neemt zelf de meterstand op. De energieleverancier vraagt elk jaar de standen van de elektriciteitsmeter of de gasmeter door te geven. Ook wanneer er wordt overgestapt naar een andere leverancier, neemt de verbruiker zelf de meterstand op. Dat kan via een meterkaartje, telefonisch of via internet.

    Daarnaast is het bedrijf van wie de meter gehuurd wordt, verplicht om langs te komen om de meterstanden op te nemen. Dit gebeurt minimaal één keer per drie jaar. De kosten voor de huur van de meter zijn inclusief de kosten om de meterstanden op te nemen.

Vragen? Wij bellen je graag terug