Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 22.00 uur
0342 - 411 357   06 444 09 555

Overstappen

  • Hoe lang een overstap duurt, hangt af van uw huidige contract. In het algemeen geldt een periode van maximaal 6 weken. Deze 6 weken bestaan uit 14 dagen bedenktijd voor het nieuwe energiecontract en een opzegtermijn van 30 dagen voor het oude contract. Een en ander is mede afhankelijk van het moment waarop de nieuwe leverancier het zogenaamde switchverzoek indient bij de netbeheerder en natuurlijk van de gewenste overstapdatum.

    Contract voor onbepaalde tijd?
    Dan duurt een overstap gemiddeld 2 tot 6 weken.

    Contract voor bepaalde tijd?
    Dan kunt u pas (boetevrij) overgenomen worden na de einddatum van uw huidige contract.

    Binnen 2 maanden contractvrij?
    Dan wacht uw nieuwe leverancier met de overstap tot uw huidige contract is afgelopen.

    Loopt uw contract nog langer dan 2 maanden?
    Let dan op de switchtermijn van de nieuwe leverancier. Meer informatie hierover kunt u vinden tijdens het vergelijken van energiecontracten (door het klikken op het i-tje bij 'Ingangsdatum').

  • Er kan net zo vaak overgestapt worden als wenselijk. Er moet echter wel rekening worden gehouden met de contractduur en eventuele opzegtermijnen van het contract.

  • De verrekening gebeurt door de oude leverancier op de gebruikelijke wijze.

  • Nee, een gebruiker die is afgesloten moet er eerst voor zorgen dat hij weer aangesloten wordt en aan zijn eventuele verplichtingen voldoet.

  • Energieleveranciers mogen hun eigen leveringstarieven bepalen. De kosten die energieleveranciers in rekening brengen bestaan uit vaste en variabele leveringskosten. De vaste leveringskosten zijn de kosten ongeacht de hoogte van het verbruik en kunnen sterk verschillen per energieleverancier of per contract. Het beste is om de verschillende leveringstarieven via deze site met elkaar te vergelijken.

  • Nee, het overstappen gebeurt administratief. De energielevering gaat gewoon door.

  • Gas en elektriciteit hoeven niet van dezelfde leverancier te worden afgenomen. Veel energieleveranciers zullen aanbiedingen doen om zowel elektriciteit als gas te leveren, maar er zijn ook bedrijven die zijn gespecialiseerd in alleen maar elektriciteit of alleen maar aardgas. De keuze hierin ligt bij de gebruiker.

  • Nee, de nieuwe energieleverancier maakt gebruik van dezelfde meter en aansluiting.

  • Bij een overstap of verhuizing vraagt de nieuwe energieleverancier om de meterstanden, zowel van de elektriciteitsmeter als van de gasmeter. De energieleverancier moet de meterstanden binnen 15 werkdagen na de datum van overstap of verhuizing doorgeven aan de netbeheerder. Binnen deze termijn moeten de meterstanden worden doorgeven.

    Geef je de standen niet door, dan kunnen de meterstanden worden geschat. Dit kan leiden tot een hogere of lagere energierekening.

  • Nee, de nieuwe leverancier zal de bestaande leverancier inlichten. De oude leverancier moet binnen twee maanden na de overstap een eindafrekening sturen. Controleer de meterstanden op deze afrekening goed. Ga in het huidige contract na welke opzegtermijn en minimum looptijd van toepassing is, zodat er indien nodig tijdig opgezegd kan worden.

  • Er kan gekozen worden uit een contract met vaste of variabele leveringstarieven. Bij vaste energietarieven staan de tarieven vast gedurende de looptijd van het contract. Een contract met variabele tarieven is gebaseerd op het verleden. De gemiddelde prijs van olie in de afgelopen zes maanden bepaalt wat er de komende tijd voor energie betaald moet worden. De leveringstarieven voor gas en elektriciteit worden dus ieder half jaar opnieuw aangepast: in januari en in juli.

    Wordt er voor een contract met vaste tarieven gekozen, kijk dan naar de toekomst. Is de verwachting dat de energietarieven zullen stijgen, zet de tarieven dan voor een bepaalde tijd vast. Tijdens deze periode hebben tariefswijzigingen op basis van de olieprijs geen invloed op het contract. Dit is goed te vergelijken met sommige hypotheekvormen waarbij de rente wordt vastzet. Er wordt wel een opslag om het risico van toekomstige prijsstijgingen af te dekken betaald.

    Ga na of de 'zekerheid van een vaste prijs' wenselijk is. Als de prijs wordt vastzet en de prijzen dalen, dan is er wel de zekerheid, maar wordt er ook meer betaald dan wanneer er voor variabele energietarieven was gekozen. Vastzetten kan gunstig zijn, maar het hoeft niet.

    Voordeel vaste energietarieven: tijdlang geen omkijken naar het energiecontract; zekerheid met een gegarandeerde prijs.

    Nadeel vaste energietarieven: geen voordeel van tussentijdse prijsdalingen.

  • Gebruikers met klachten over bijvoorbeeld facturen, termijnbedragen (voorschotten), meterstanden en (on-)gewenste wissel van leverancier kunnen een klacht indienen. Dan dient er allereerst schriftelijk geklaagd te worden bij het betreffende energiebedrijf. Als er gezamenlijk geen bevredigende oplossing gevonden wordt, kan een gebruiker naar de Geschillencommissie Energie en Water gaan. In de algemene voorwaarden in het contract staat of het energiebedrijf is aangesloten bij deze geschillencommissie. Het kan ook zijn dat er in de voorwaarden staat dat het energiebedrijf een eigen regeling voor geschillen heeft. Volg dan deze eigen regeling.

    Sinds 2006 kunnen klachten ook bij ConsuWijzer gemeld worden, een samenwerking met de Autoriteit Consument & Markt (ACM). ConsuWijzer stuurt de klacht door naar de betreffende toezichthouder. Als op basis van meerdere klachten het vermoeden ontstaat dat een bedrijf zich niet aan de wet houdt, kan deze optreden. De ACM is de nieuwe toezichthouder op het gebied van algemeen consumentenrecht en is vanaf 1 januari 2013 van start gegaan.

  • Om ervoor te zorgen dat de levering van elektriciteit en gas gewoon blijft doorgaan, heeft de overheid regels gemaakt. Deze zorgen ervoor dat er automatisch een tijdelijk energiebedrijf wordt toegewezen. Dit bedrijf levert gas en stroom vanaf dat tijdstip onder zijn eigen voorwaarden. De gebruiker krijgt hierover binnen drie werkdagen bericht en hoeft hier zelf niets voor te doen.

    Binnen drie maanden moet er door de gebruiker een keus gemaakt worden voor een ander energiebedrijf. Er kan gekozen worden voor het tijdelijke energiebedrijf, maar ook voor een ander. De gebruiker krijgt een brief van het tijdelijke energiebedrijf waarin staat welke keuzes deze heeft. Wordt er gekozen voor een ander energiebedrijf, dan geldt een opzegtermijn van maximaal 30 dagen.

  • Wie nog nooit naar een andere energieleverancier is overgestapt, heeft op dit moment een contract voor onbepaalde duur. Overstappen kan altijd en is met inachtneming van een termijn van 30 dagen.

    Voor wie een contract voor bepaalde duur heeft, bijvoorbeeld voor 1 jaar, moet goed op de afloopdatum van het contract letten. Ook nu kan er altijd overgestapt worden met inachtneming van een termijn van 30 dagen. Wordt zo'n contract echter voortijdig verbroken, dan kan de energieleverancier een opzegvergoeding (overstapboete) in rekening brengen. Daarnaast bestaat de kans dat de eventuele welkomstpremie (bonus, korting) van de oude leverancier wordt misgelopen.

    Zorg er ook voor dat er niet te lang gewacht wordt met overstappen. Na een jaar wordt namelijk het hogere standaardtarief weer berekend. Daarnaast bestaat de kans dat er moet worden bijbetaald -of geld ontvangen kan worden- op de eindafrekening.

    Loopt het oude contract bijvoorbeeld van oktober t/m september en wordt tijdens of na de dure wintermaanden overgestapt, dan is de kans op bijbetalen groot. Wordt er na goedkope zomermaanden overgestapt, dan is het mogelijk dat de oude energieleverancier nog geld terugbetaalt.

    Per saldo maakt het niet uit, want wat er teveel aan de ene leverancier wordt betaald, wordt teruggegeven door de andere. Uiteindelijk wordt er alleen betaald wat er aan gas en elektriciteit verbruikt is een jaar.

    Via onze Contractwekker is het mogelijk automatisch een bericht te ontvangen wanneer het juiste overstapmoment daar is!

  • 1. Geef de verhuizing tijdig door aan de energieleverancier. Dit kan al vanaf drie maanden voor de verhuizing, maar doe het uiterlijk twee weken voor de verhuizing.

    2. Verhuizing melden via internet is vaak mogelijk.

    3. Verhuizen en tegelijk van energieleverancier wisselen is eveneens mogelijk. Denk aan opzegtermijn huidig contract.

    4. Schrijf op de dag van verhuizing de meterstanden op, zowel van het nieuwe als oude huis.

    5. Stuur de meterstanden binnen 15 dagen na verhuizing op of vul ze in via internet. De energieleverancier geeft de standen door aan de netbeheerder.

    6. Controleer de eindafrekening. Kijk of de opgegeven meterstanden ook op de eindafrekening staan. Kloppen de standen niet, neem dan contact op met de energieleverancier. Doe dit zo snel mogelijk, uiterlijk vijf werkdagen voor het einde van de derde maand na de overstapdatum mogen er andere meterstanden worden ingediend.

  • Heeft u een storing in de energielevering of ruikt u gas, dan belt u het nationaal storingsnummer gas en stroom: 0800-9009. Dit is een gratis nummer.

  • De nieuwe leverancier zal de bestaande leverancier inlichten. Hier hoeft de gebruiker zelf niets te regelen. Kijk wel in het huidige contract naar welke opzegtermijn en minimum looptijd van toepassing is. Met behulp van onze Contractwekker kan tijdig een bericht gestuurd worden wanneer het energiecontract afloopt.

Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 22.00 uur
0342 - 411 357   06 444 09 555