Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 22.00 uur

Terug naar het nieuwsoverzicht

Dubbel termijnbedrag voor honderdduizenden NLE klanten

door Jeanet Woldring

Honderdduizenden klanten van de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) krijgen volgende maand een dubbele energierekening. De energieleverancier wil namelijk dat klanten hun termijn vooraf gaan betalen, in plaats van achteraf. Voor veel boze klanten aanleiding over te stappen naar een energieleverancier die het incassomoment van het termijnbedrag niet plotseling aanpast.

'Professionele' wanbetalers

De energieleverancier zou de maatregelen nemen om wanbetalers aan te pakken. In een mailing naar klanten schrijft NLE:

Zoals ieder bedrijf heeft NLE ook te maken met een debiteurenkant. Inmiddels weten wij dat met name ‘professionele wanbetalers’, die vanaf het begin van de factuurrelatie niet betalen, het meest wezenlijke aandeel in wanbetalingsproblemen veroorzaken. De afschrijvingskosten die daarmee zijn gemoeid, worden uiteindelijk verwerkt in de algemene tarieven die we kunnen bieden. Door de betalingscyclus op deze nieuwe manier in te richten, houden wij deze ‘professionals’ voortaan buiten de deur waardoor we de tarieven in de toekomst voordelig kunnen blijven houden. Bovendien stelt deze betalingscyclus NLE in staat om nog scherper in te kopen en ons als bedrijf onafhankelijker te laten opereren ten opzichte van bijvoorbeeld grote energieproducenten. Ook daarvan plukt u in de toekomst de vruchten.

Belachelijk, vinden de klanten die wel gewoon netjes betalen. Volgens toezichthouder ACM mag het juridisch gezien, omdat klanten het energiecontract kosteloos mogen beëindigen. Bovendien wordt hun een betalingsregeling aangeboden. Volgens de Consumentenbond zouden netjes betalende consumenten niet moeten bloeden voor mensen die dit niet doen. "Je moet uitgaan van je gewone klant", zegt Joyce Donat van de consumentenorganisatie op BNR. "Die groep wanbetalers is maar heel klein."

Transparant

De Consumentenbond roept de Nederlandse Energie Maatschappij op om transparanter te zijn over de kwestie. "Door mensen vooraf te laten betalen geniet de NLE een rentevoordeel, dat moet volgens ons dan wel bij de klant terechtkomen. Laat dat financiële voordeel dan ook zien in de tarieven, vinden wij."

Overstappen

De Nederlandse Energie Maatschappij komt klanten die door de dubbele rekening willen overstappen dan wel tegemoet door ze boetevrij overstappen aan te bieden, maar niet iedereen zal dat willen. Je bent dan weliswaar geen opzegvergoeding verschuldigd, maar loopt wel je eventuele welkomstbonus mis. De opzegmogelijkheid geldt overigens alleen voor mensen die voor 26 mei 2015 klant geworden zijn. Op die datum heeft de energieleverancier de contractvoorwaarden (pdf) gewijzigd, waardoor nieuwe klanten hun termijnbedrag al volgens de nieuwe wijze betalen.

Incassomomenten termijnbedragen

Wanneer incasseren energieleveranciers het termijnbedrag oftewel het voorschotbedrag op de jaarafrekening? Uit onderzoek van Gaslicht.com blijkt dat de meeste energieleveranciers het termijnbedrag in dezelfde maand van levering innen. Dat kan aan het begin of aan het eind van de maand zijn of zelfs na de maand van levering. 

Infographic voor de incassomomenten (peildatum 11-8-2015)

Deel dit artikel op:

Jeanet Woldring

Algemeen directeur
Jeanet Woldring
Ik ben Jeanet, vanaf 2000 werkzaam als directeur voor Bencom, het bedrijf achter Gaslicht.com en Energiewereld.nl. In het Noord-Groningse Usquert is het allemaal begonnen met Bellen.com. Mijn passie is een bijdrage te leveren aan de beste vergelijkingssites op het gebied van telecom, internet, energie, hotelbranche en verzekeringen. Onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie is mijn credo.
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.