Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 22.00 uur

Terug naar het nieuwsoverzicht

ENECO onder vuur van Consumentenbond

Afnemers van het failliete energiebedrijf EnergyXS krijgen van ENECO rekeningen waardoor ze dubbel moeten betalen voor de zogenaamde netwerkkosten. Het gaat om extra nota's aan consumenten van vaak meer dan € 200. Het gaat soms om schrijnende gevallen van bijstandsgezinnen, die door de zeer formele opstelling van ENECO in betalingsproblemen komen en nu bedreigd worden met afsluiting van het net.

De Consumentenbond spreekt hiervan schande en gaat ENECO aan de schandpaal nagelen. Voor Essent en NUON overweegt de bond soortgelijke stappen. De reden van deze vreemde gang van zaken is de volgende:

Iedere afnemer in Nederland betaalt energiekosten en de bijbehorende netwerkkosten. Deze netwerkkosten zijn de kosten van de regionale netbeheerder, in dit geval ENECO. EnergyXS incasseerde via automatische incasso deze netwerkosten van de klant. Ondertussen werden deze netwerkkosten door EnergyXS NIET aan ENECO afgedragen. Door het faillissement van EnergyXS blijft ENECO met een oninbare vordering zitten van enkele maanden netwerkkosten, en dat voor een paar duizend klanten.

Of ENECO deze vordering rechtstreeks op de afnemer mag verhalen is momenteel voer voor juristen. De rechterlijke uitspraak volgt eind september. Als de rechter ENECO in het gelijk stelt dreigt het volgende: de afnemer had  al via automatische incasso aan EnergyXS betaald en gaat nu dubbel betalen.

In NUON en Essent gebied doen zich soortgelijke situaties voor. Essent heeft echter al eerder laten weten de consumenten NIET dubbel te laten betalen, maar wel bij de zakelijke afnemers zonodig de oninbare kosten in rekening te brengen.

Gaslicht.com acht het gedrag van ENECO moreel verwerpelijk. ENECO dient de curator van het failliete EnergyXS te benaderen en de afnemers te ontzien. Deze staan er buiten.

Het gaat voor ENECO om een relatief klein bedrag, terwijl haar handelwijze met name kleine consumenten, die altijd trouw betaald hebben, in problemen brengt. Het is bovendien anti-reclame voor de vrije energiemarkt en vooral voor ENECO zelf. Zelfs al zou de rechter ENECO formeel in het gelijk stellen dan dient ENECO zich toch menselijker en commerciëler op te stellen.

Gaslicht.com is van mening dat dergelijke situaties bij faillissement van de leverancier eenvoudig zijn te voorkomen. Binnenkort verschijnt hierover meer informatie.

Deel dit artikel op:

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.