ENECO onder vuur van Consumentenbond
door Jeanet Woldring Leestijd: 2 minuten
Afnemers van het failliete energiebedrijf EnergyXS krijgen van ENECO rekeningen waardoor ze dubbel moeten betalen voor de zogenaamde netwerkkosten. Het gaat om extra nota's aan consumenten van vaak meer dan € 200. Het gaat soms om schrijnende gevallen van bijstandsgezinnen, die door de zeer formele opstelling van ENECO in betalingsproblemen komen en nu bedreigd worden met afsluiting van het net.
De Consumentenbond spreekt hiervan schande en gaat ENECO aan de schandpaal nagelen. Voor Essent en NUON overweegt de bond soortgelijke stappen. De reden van deze vreemde gang van zaken is de volgende:
Iedere afnemer in Nederland betaalt energiekosten en de bijbehorende netwerkkosten. Deze netwerkkosten zijn de kosten van de regionale netbeheerder, in dit geval ENECO. EnergyXS incasseerde via automatische incasso deze netwerkosten van de klant. Ondertussen werden deze netwerkkosten door EnergyXS NIET aan ENECO afgedragen. Door het faillissement van EnergyXS blijft ENECO met een oninbare vordering zitten van enkele maanden netwerkkosten, en dat voor een paar duizend klanten.
Of ENECO deze vordering rechtstreeks op de afnemer mag verhalen is momenteel voer voor juristen. De rechterlijke uitspraak volgt eind september. Als de rechter ENECO in het gelijk stelt dreigt het volgende: de afnemer had al via automatische incasso aan EnergyXS betaald en gaat nu dubbel betalen.
In NUON en Essent gebied doen zich soortgelijke situaties voor. Essent heeft echter al eerder laten weten de consumenten NIET dubbel te laten betalen, maar wel bij de zakelijke afnemers zonodig de oninbare kosten in rekening te brengen.
Gaslicht.com acht het gedrag van ENECO moreel verwerpelijk. ENECO dient de curator van het failliete EnergyXS te benaderen en de afnemers te ontzien. Deze staan er buiten.
Het gaat voor ENECO om een relatief klein bedrag, terwijl haar handelwijze met name kleine consumenten, die altijd trouw betaald hebben, in problemen brengt. Het is bovendien anti-reclame voor de vrije energiemarkt en vooral voor ENECO zelf. Zelfs al zou de rechter ENECO formeel in het gelijk stellen dan dient ENECO zich toch menselijker en commerciëler op te stellen.
Gaslicht.com is van mening dat dergelijke situaties bij faillissement van de leverancier eenvoudig zijn te voorkomen. Binnenkort verschijnt hierover meer informatie.
Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.
Laatste nieuws
-
ACM: Steeds meer onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen
12 april 2024 Energieleveranciers maken steeds vaker onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen. Dat me...
-
Warmtetarieven ondanks koppeling vaak hoger dan gasprijzen
29 maart 2024 Volgens een analyse van Gaslicht.com blijkt echter dat consumenten met een warmteaansluiting vaak me...
-
Gaslicht.com winnaar Shopping Awards 2024
28 maart 2024 Na winst in 2021 en 2022 heeft Gaslicht.com ook in 2024 weer een Shopping Award gewonnen! Gaslicht.c...
-
Zonnepanelenbezitters snakken naar duidelijke regels en zekerheid vanuit overheid
27 maart 2024 Uit een analyse van Gaslicht.com blijkt dat de financiële voordelen van zonnepanelen het afgelopen h...
-
ACM: sluit geen energiecontract af via de telefoon
15 maart 2024 Energiecontracten die per telefoon worden verkocht zijn eigenlijk altijd te duur, stelt de ACM. Wat ...