Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 22.00 uur

Terug naar het nieuwsoverzicht

ENECO op een na goedkoopste

10 reacties

Energieleverancier Eneco staat sinds maandag in de TOP 5 op de vergelijkingssite Gaslicht.com. Met een exclusief stroom- en gasaanbod profileert Nederlands' derde energiebedrijf zich als aantrekkelijk alternatief voor de gevestigde grootmachten. Wie zich online aanmeldt via deze vergelijkingssite krijgt een eenmalige exclusieve actiekorting van 155 euro en tevens 30 procent korting op vastrecht. Bovendien is hij verzekerd van groene stroom en van een vaste prijs gedurende de looptijd van het contract. Hierdoor is Eneco in een klap één van de goedkoopste leveranciers van Nederland.

De allergoedkoopste leveringsprijzen hanteert Energie:direct, die onmiddellijk reageerde met een hogere actiekorting toen bleek dat ze haar Top1 positie verloor aan Eneco! Door de hoge actiekorting was het Rotterdamse bedrijf namelijk op de eerste plaats in de ranglijst gekomen en zakte Nuon Budgetenergie een plaatsje, waardoor dit product net uit de TOP 5 duikelde.

Top 3: Energie:direct, ENECO, Nuon
Wie maandagochtend de TOP 5 op Gaslicht.com of Energiewereld.nl bekeek, zag dat ENECO Energie met Garantieprijs Ecostroom en/of Gas zomeractie een toppositie innam op de ranglijst. Dat was door de supersnelle reactie van Energie:direct dus van korte duur. Ook Nuon kwam dezelfde dag nog met een prijsverlaging, waardoor deze drie bedrijven de goedkoopste energie van dit moment leveren. Steeds meer energiebedrijven beseffen dat consumenten op een onafhankelijke website prijzen gaan vergelijken en vervolgens switchen naar een goedkopere leverancier. De nieuwkomers hadden dit al door sinds het begin van de vrijmaking van de energiemarkt. Zo hebben Energie:direct, Geenchoice en Oxxio via dit medium al heel wat klanten afgesnoept van Essent, Nuon en Eneco, de drie grootste energieleveranciers van Nederland. Klaarblijkelijk dringt dit besef nu ook langzamerhand door bij de gevestigde grootmachten.

Nuon als eerste over de dam...
Nuon was de eerste van 'de grote drie' die inzag dat klantenverlies kan worden voorkomen door tarieven te verlagen én door een online aanmeldsysteem via een onafhankelijke vergelijkingssite.   Blijkbaar gaat ook hier het gezegde op: als er één schaap over de dam is, want in navolging van Nuon biedt de Rotterdamse energieleverancier nu ook een actiekorting aan klanten die zich aanmelden via deze vergelijkingssite. Niet alleen consumenten uit het Eneco gebied kunnen gebruikmaken van het actieaanbod, ook klanten die onder het netbeheer van concurrenten als Essent, Nuon of Delta vallen. Zij kunnen zich aanmelden voor Garantieprijs Ecostroom en/ of Gas zomeractie 07 tot 01-10-08, waardoor ze het op een na goedkoopste energieproduct van dit moment krijgen. 

Niet alleen prijs maakt het verschil
Bedraagt het prijsverschil tussen de duurste en goedkoopste leverancier honderden euro's op jaarbasis, het verschil tussen de eerste vijf aanbieders is gering. Het scheelt een gemiddelde verbruiker nog geen vijf euro of gekozen wordt voor Energie:direct, Eneco, Nuon, Greenchoice of Oxxio. Ook MAIN Energie, Caplare, de Nederlandse Energiemaatschappij en RWE behoren tot de prijsvechters met leveringstarieven rond de 900 euro per jaar. Waar kunt u dan nog meer op letten bij uw keuzebepaling? U zou uw keuze ook kunnen baseren op tariefsoorten (vast of variabel), de herkomst van energie (groen of grijs), administratieve prestaties of klantervaringen. Op al deze aspecten verschaft Gaslicht.com u informatie, waardoor u uw keuze voor een leverancier ook op andere aspecten dan prijs kunt baseren. Om die keuze te vergemakkelijken, hebben we er twee aspecten uitgelicht:

a. Bepaal of u grijze of groene stroom wilt
Groene stroom wordt op een duurzame, milieuvriendelijke wijze opgewekt met windmolens, zonnepanelen, waterkracht of biomassa. Grijze stroom wordt opgewekt met kolen, gas, en kernenergie. In de TOP 5 bieden Eneco, Greenchoice en Oxxio groene stroom en Energie:direct en Nuon grijze stroom.

b. Bepaal of u een vaste prijs (zekerheid) of een variabele prijs (marktontwikkelingen volgen) wilt
De prijzen blijven veranderen. Het is moeilijk te voorspellen of deze hoger of lager zullen worden. Ga voor uzelf na of u de 'zekerheid van een vaste prijs' wilt. Als u nu de prijs vastzet en de prijzen gaan dalen, heeft u wel zekerheid, maar bent u ook duurder uit dan wanneer u voor variabel had gekozen. Vastzetten kan gunstig zijn, maar het hoeft niet. In de Top 5 biedt alleen Eneco vaste prijzen.

Zie ook: Hoe moet ik overstappen naar een andere energieleverancier?

Deel dit artikel op:

Reacties (10)

Geplaatst door: dirk ()

hoe zit het met de dubbele meters die ik nu heeft voor stroom

Geplaatst door: Dik van Elst ()

Bij deze gaan wij in de gemeente Schiedam over van de ONS

die wordt over genomen door Eneco ik heb daar al een contract af gesloten ik heb al sinds 1989 een dubbel tariefs meter bij eneco kan je dit dus gratis over zetten naar enkel tarief meter.



Nu is mijn ver bruik de laaste 2 jaar als volgd van elektra:



Jaar 1995-1996 is Laag = 1071 kwh Hoog = 1041 kwh



Jaar 1996-1997 is Laag = 1123 kwh Hoog = 1109 kwh



Het is echter dat laag wat hoger is dan het hoog tarief



Het toaal tarief licht uteraard een stuk onder de 3500 kwh



meer dan 50% licht in de dal uren.



Dan is het toch beter om van de dubbel tarief af te



stappen en over te gaan op enkeltarief meting.



Het voordeel is ook nog dat je niet meer hoeft op te letten wanneer je wast enz.



Gaarne antwoord s.v.p. op deze vraag.



Met Vriendelijke Groeten



Dik van Elst.

Opmerking van de redactie op 01-10-2007
U redeneert verkeerd. In het algemeen geldt: wanneer u meer dan de helft verbruikt in de daluren, dan kan een dubbelmeter uit. Dat is dus in uw situatie het geval. Maar... is het wel zo dat u `s nachts meer verbruikt dan overdag?`Advies: neem de proef op de som door een paar weken het verbruik in piek/dal te noteren en te vergelijken. Gaslicht.com hoort graag de resultaten in dit forum. Wellicht hebben ook andere bezoekers nuttige ervaringen!
Geplaatst door: scot ()

Toen de stroom van andere dan eneco kon worden afgenomem, hebben wij besloten gewoon bij eneco te blijven, na 40 jaar doe je die stap niet zo snel
wat mij nu irriteerd bij eneco, dat zij zomaar 400% kunnen vragen voor 1 maand te laat betalen van 14 euro.
Dit is pure diefstal, je zou toch zeggen dat de eneco zijn vaste klanten goed behandelt na zo`n lange tijd, maar nee je wordt behandelt als iemand die honderde euro`s achter loopt, echte wanbetalers dus, 54 euro moet ik dus betalen, terwijl ik op papier heb dat ik altijd betaal.
Diefstal is dit anders kan ik het niet noemen.
ik heb het vandaag naar kassa gestuurd, kijken wat die er van vinden, kleine oplichtinkjes worden al gauw heel groot,
en dit bedrijf kan dit zomaar doen.

Geplaatst door: Ruud ()

Tja, iedereen kan natuurlijk klagen over vanalles, maar meestal kun je er weinig of niets aan doen.
Wat je wel kunt doen, is net als met je mobieltje; kijk wie op een bepaald moment de beste actie/prijs heeft en ga daar heen met een 1 of 2 jarig contract. Na die tijd consequent opnieuw gaan shoppen.
Op die manier strijk je niet alleen regelmatig een aantal voordeeltjes op, maar doe je ook ervaring op met de verschillende leveranciers. Dat kan natuurlijk een keertje tegenvallen, maar dat duurt dan maximaal 1 of 2 jaar.
Niets doen en alleen maar afwachten en ******en levert in elk geval zeker niets op.

Geplaatst door: H.J.Ruiter ()

Ik ben gister op het verkoop praatje van eneco in gegaan.Ze hielden mij de tariefen voor ogen.Nu lees ik hier dat deze al net verandert zijn.Dat is een domper.Ik voel me wat dat betreft wel in het ootje genomen.Om het maar rustig te zeggen.Maar aan de ander kant heb ik wel 100,- euro op mijn bank rekening.Dus ja wat is wijsheid?

Geplaatst door: H.van der Torn ()

Eneco ,op een na de goedkoopste ??? Echter NIET de klantvriendelijkste. Rgelmatig geen accept-giro"s sturen en vooral niet vreageren op klachten hierover.

Geplaatst door: conny heijkoop ()

Ik zit nu bij oxxio en heb naar de klantenservice van eneco en berichtje gestuurd dat ik in wilde gaan op de zomeractie maar geen code daarvoor had. krijg een standaardmail terug dat ik zeer binnenkort antwoord zou krijgen op mijn vraag. die mail is verstuurd begin juli. het is nu eind augustus en heb nog geen antwoord gekregen. ze willen volgens mij heel geen klanten terug.

Geplaatst door: A. Gijbels ()

Het is `n grof schandaal dat er dure: media relames & sponsercontracten zijn. Tevens de absurd hoge salarissen die men zich, in topmanagement posities, toebedeeld.
Waarvan wordt dit betaald : juist, de klanten: u & ik.
M.a.w. er is altijd al teveel voor deze nuts-voorzieningen betaald. Prijs had allang eerder verlaagd kunnen worden.

Geplaatst door: Herman ()

Ik ben weleens benieuwd hoe het komt dat er altijd maar over de zelfde bedrijven wordt gepraat, terwijl er op het moment geen gevestigde orde vookomt in de top 3. Als ze er een dag in staan dan schreeuwen ze om het hardst. ze kunnen beter consequent lage tarieven bieden.

Geplaatst door: J.C. Akke ()

Fijn dat Eneco nieuwe klanten zo`n korting geeft. Als bestaande klant kun je gewoon barsten kennelijk en mag je meebetalen aan het binnenhalen van nieuwe klanten. Waarom moet dat zonodig geef de voordelen door aan de betsaande klanten en stop met al die kostbare onzin reclame.

Opmerking van de redactie op 22-08-2007
Ook bestaande klanten kunnen onder bepaalde voorwaarden gebruikmaken van de actie!
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.