Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Stuur ons een Whatsapp-bericht

Terug naar het nieuwsoverzicht

Energierekening gaat weer flink omhoog

4 reacties

De energieleveranciers én de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) zijn het erover eens: de kosten van uw energierekening gaan stijgen. Niet alleen door de voorzichtig stijgende stroom en gasprijzen, ook de transportkosten stijgen met bijna 9 procent.

Als consument zult u er rekening mee moeten houden dat uw energierekening in 2012 ruim € 100 hoger gaat uitvallen dan in 2011.

Deze stijging is voor tweederde toe te schrijven aan de toename van de leveringskosten, en voor éénderde aan de stijging van de netwerkkosten en de oplopende energiebelasting. 

Wijzigingen per 1 januari
Essent en Nuon kwamen als eerste met de verwachte prijsstijgingen voor 1 januari. Het Zeeuwse energiebedrijf Delta liet kort daarop weten de stroomprijs niet te wijzigen, Essent en Nuon verwachten stroomprijsstijgingen tot circa 10 procenten en een aantrekkende gasprijs ten opzichte van de tarieven van het laatste half jaar.

Maar ook per 1 juli 2011 gingen de tarieven al fors omhoog. En dat bij elkaar betekent een kostenstijging van 70 euro tot 90 euro op jaarbasis.

Stijging netwerkkosten en energiebelasting
Het zijn echter niet alleen de leveringstarieven die vanaf 1 januari stijgen, de Nederlandse Mededingingsautoriteit geeft aan dat de tarieven voor netwerkbeheer ook omhoog gaan met bijna 9 procent. Dit zal resulteren in een stijging  van ongeveer 30 à 35 euro in één jaar.

Als laatste is de verwachting dat ook de energiebelasting iets omhoog zal gaan. Hoeveel dit wordt, zal pas eind december bekend worden gemaakt.

De stijging van de netwerkkosten, energiebelasting en leveringskosten zal dus bij elkaar oplopen tot boven de 100 euro ten opzichte van 2011.

Verdere prijsstijging verwacht
In de loop van 2012 wordt een verdere prijsstijging verwacht. Vandaar dat de stijging van de energierekening over heel 2012 nog wel eens flink hoger kan uitvallen dan de genoemde ruim 100 euro.

Prijsstijging voorkomen?
Wilt u de stijging van de variabele leveringstarieven voorkomen, kies dan voor een contract met vaste tarieven. Dit zal echter niet voorkomen dat ook u een kleine stijging ziet op de energierekening: de kosten voor netbeheer en energiebelasting gaan omhoog. 

Dit is ongeacht welke energieleverancier u heeft. Deze kosten worden namelijk door de overheid gereguleerd, en niet door de energieleverancier zelf.

Ondanks de stijgingen kunt u nog flink besparen door over te stappen. Door te kiezen voor een contract met actietarieven of eenmalige welkomstpremie, kan uw besparing tot zeker 300 euro per jaar oplopen ten opzichte van een standaardcontract.

Vergelijk dus snel uw huidige contract en stap over via de energievergelijker om gebruik te maken van de acties die leveranciers exclusief via de vergelijker aanbieden.

Deel dit artikel op:

Reacties (4)

Geplaatst door: Teun ()

Aan Hofkamp
Mijn energieleverantier is Greenchoice. Ik ben tot nu toe
zeer tevreden. Een duidelijke rekening van 1 pagina en je kunt je maandbedrag (binnen grenzen) zelf instellen.

Geplaatst door: l.mulkens ()

ik ben bij essent maar ik heb een contract getekend dat als de tariefen omhoog gaan ik daar niets van merk.
en als de tariefen omlaag gaan ik mee profiteer.

Geplaatst door: André ()

Ergeren heeft weinig zin. Of je nu gebeten word door de hond of de kat, gebeten word je.

Ben het eens met Hofkamp, één uniforme faktuur-layout zodat je de voordeel aanbiedingen en aktuele tarieven onmiskenbaar terug vind. Misschien `n idee voor Ben W.?

`n prijs(je) toekennen voor de duidelijkste en best leesbare faktuur.



Nog een vraag, bestaat in Nederland net als het wel bestaat in Duitsland een afwijkend stroomtarief (aparte bemetering) voor de stroom die je voor de warmtepomp nodig bent ?



Onderneemt Ben W. al aktiviteiten mbt het vergelijken van zonnepanelen / installaties ?



Opmerking van de redactie op 15-12-2011
In Nederland is er geen afwijkend stroomtarief voor een waterpomp. Het zit in de planning om op termijn meer informatie te gaan verschaffen over zonnepanelen en de wijze waarop verschillende leveranciers hiermee omgaan.
Geplaatst door: Hofkamp ()

Grote ergenis, de energierekening, het wordt dusdanig berekend dat het niet is te controleren, er moet 1 uniforme rekenening komen. De welkomstpremie van de nieuwe leverancier na diverse mailtjes en telefoontjes eindelijk gekomen. De afrekening van de vorige leverancier is koehandel aan het worden; eerst hadden we een verschil van ruim 50 euro en toen 15 euro, en nu 35 euro, en maar contacten; geen wonder dat het zo duur is. Dit gaat nu al maanden, bah!

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.