Geschillencommissie: meer, maar veelal ongegronde klachten
1 reactie Leestijd: 2 minuten
De Stichting Geschillencommissie voor Openbare Nutsbedrijven heeft in 2003 1.203 klachten ontvangen die met nutsbedrijven te maken hadden. Dat zijn er 425 meer dan een jaar daarvoor.
De meest gehoorde klachten hadden betrekking op de jaarafrekening. Ook klachten over meterstanden, geschatte jaarverbruiken en schade n.a.v. stroomstoringen waren veelgehoorde onderwerpen.
De Stichting Geschillencommissie voor Openbare Nutsbedrijven beoordeelt geschillen die te maken hebben met levering van stroom, gas, drinkwater en stadsverwarming. De commissie kan de consument een bindend advies verstrekken bij een geschil met een leverancier. De leverancier kan hiervoor ook terecht bij de Commissie, mits hij hiervoor toestemming heeft van de consument.
Van de 1.203 klachten deed de Commissie in 263 gevallen uitspraak. In 67 van deze 263 gevallen werd de klacht gegrond verklaard, in 40 gevallen gebeurde dit slechts ten dele. Bij maar liefst 139 gevallen werd de klacht ongegrond verklaard. In 17 gevallen was het probleem al opgelost voordat de Commissie uitspraak deed of was de Commissie niet bevoegd tot het doen van een uitspraak.
Meer dan de helft van de klachten waren dus niet terecht (139 van de 263). Waarschijnlijk komt dit door het feit dat de energiebranche herhaaldelijk negatief in het nieuws komt. Dit maakt mensen achterdochtig. Wellicht komt een klacht vaak voort uit onduidelijkheid en niet uit onjuist handelen van een energiebedrijf. De situatie bij energiebedrijven wordt in de landelijke pers vaak als erg ‘alarmerend’ omschreven. Dit lijkt maar gedeeltelijk waar.
Een consument kan een klacht aan de Geschillencommissie voorleggen. Hier zijn wel een aantal eisen aan verbonden. Zo moet het energiebedrijf geregistreerd staan bij de Geschillencommissie of lid zijn van EnergieNed. Ook kost het indienen van een klacht €25,- aan 'klachtengeld'. Zo zijn er nog enkele voorwaarden te noemen voor het indienen van een klacht.
Klik hier voor meer informatie over de werkwijze van de Geschillencommissie Openbare Nutsbedrijven. Op Gaslicht.com wordt in het detailoverzicht van de leverancier ook vermeld of een energiebedrijf registrant is van de Geschillencommissie.
Reacties (1)
Ik zie oxxio niet staan bij Registranten Geschillencommissie Energie en Water. Maar moet ik met mijn klacht heen??
Laatste nieuws
-
ACM: Steeds meer onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen
12 april 2024 Energieleveranciers maken steeds vaker onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen. Dat me...
-
Warmtetarieven ondanks koppeling vaak hoger dan gasprijzen
29 maart 2024 Volgens een analyse van Gaslicht.com blijkt echter dat consumenten met een warmteaansluiting vaak me...
-
Gaslicht.com winnaar Shopping Awards 2024
28 maart 2024 Na winst in 2021 en 2022 heeft Gaslicht.com ook in 2024 weer een Shopping Award gewonnen! Gaslicht.c...
-
Zonnepanelenbezitters snakken naar duidelijke regels en zekerheid vanuit overheid
27 maart 2024 Uit een analyse van Gaslicht.com blijkt dat de financiële voordelen van zonnepanelen het afgelopen h...
-
ACM: sluit geen energiecontract af via de telefoon
15 maart 2024 Energiecontracten die per telefoon worden verkocht zijn eigenlijk altijd te duur, stelt de ACM. Wat ...