Vergelijk het volledige energieaanbod
Energie vergelijken

Greenchoice en Energiedirect.nl beboet

door Els Werkman Leestijd: 2 minuten

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft  twee energiebedrijven beboet vanwege de manier waarop zij begin 2010 deur-aan-deur hebben geprobeerd nieuwe klanten te werven. Greenchoice krijgt een boete van ruim 2 miljoen euro, energie:direct van ruim 1 miljoen euro.

Veel benaderde consumenten begrepen niet dat zij aangesproken werden voor een overstap van energieleverancier. Op basis van het verhaal van de colporteur dachten ze dat ze bijvoorbeeld tekenden voor een korting van hun huidige leverancier of voor het ontvangen van een informatiepakket.

Spelregels
Jaap de Keijzer, bestuurslid van de NMa: "Colportage is op zich een prima manier om nieuwe klanten te werven. Wel vinden we het daarbij essentieel dat iedereen zich aan de spelregels houdt. Consumenten moeten vertrouwen kunnen hebben in de aanbiedingen die ze van energiebedrijven ontvangen. Daarom treedt de NMa nu stevig op."

Colportagepraktijken
Het tv-programma Kassa van de VARA besteedde vorig jaar veel aandacht aan de colportagepraktijken van energiebedrijven en bij een meldpunt van de NMa en de Consumentenautoriteit kwamen meldingen binnen over misstanden. Dat leidde tot onderzoek door de NMa, met als conclusie dat klanten niet goed werden ingelicht over het contract dat werd aangeboden.

Informatie over colportage
Colportage is een wettelijk toegestane manier van werven. Belangrijk is dat een colporteur zich kan identificeren en duidelijk moet uitleggen waarvoor een klant tekent. Consumenten die aan de deur een overeenkomst tekenen, kunnen in alle gevallen zonder opgaaf van reden binnen de wettelijke afkoelperiode van acht dagen de overeenkomst ontbinden. 

Meer info op Consuwijzer over uw rechten bij verkoop aan de deur

Deel dit artikel op:
Geactualiseerd: woensdag 21 april 2021

Els Werkman
Els Werkman Sitemanager Telecom

Als sitemanager telecom ben ik verantwoordelijk voor alle informatie op de telecomvergelijkers. Ik ben telecomspecialist. Weet alles over de telecomproducten en diensten die op Bellen.com en Internetten.nl vergeleken worden. Voordat ik bij de Bencom Group in dienst kwam heb ik van 1996 tot 2006 bij een grote mobiele provider gewerkt. En een jaar bij een kleine zakelijke telecom aanbieder. Hierdoor ben ik  inmiddels meer dan 25 jaar werkzaam op de telecommarkt. En kan daardoor met recht een expert genoemd worden.

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Website van het Jaar Shopping Awards

Vergelijk het volledige energieaanbod

Vergelijk objectief alle energieleveranciers. Bij ons stapt u gemakkelijk in drie stappen over. Overstappen via Gaslicht.com is altijd gratis. Vergelijk en stap over.