Vorig jaar minder stroomstoring
door Jeanet Woldring Leestijd: 2 minuten
Stroomstoringen duurden vorig jaar gemiddeld korter dan in 2012. Een huishouden had in 2013 gemiddeld 23 minuten geen stroom, terwijl dat een jaar eerder nog 27 minuten was. Dit blijkt uit de jaarlijkse gas- en stroomstoringscijfers van brancheorganisatie Netbeheer Nederland.
Het aantal minuten dat mensen geen gas hadden, werd beperkt tot gemiddeld 1 minuut en 1 seconde. Een jaar eerder lag dat gemiddelde op 1 minuut en 4 seconden. De betrouwbaarheid van het Nederlandse elektriciteitsnet was het afgelopen jaar ook 12 procent beter dan het vijfjaarlijks gemiddelde volgens Netbeheer Nederland.
Graafwerk belangrijkste storingsoorzaak
De belangrijkste oorzaak van gas- en stroomstoringen is nog steeds graafschade. Op het laagspanningsnet is 28 procent van alle stroomstoringen hierdoor veroorzaakt. Daarnaast komen in het elektriciteitsnet sluimerende storingen voor die veelal het gevolg zijn van graafschades in het verleden. Het is niet met zekerheid te zeggen of de lichte daling het gevolg is van minder graafwerkzaamheden door de crisis, of door de extra aandacht die er is geweest om graafschade te voorkomen.
Stroomstoring treft gemiddeld iets minder klanten
Uit de cijfers blijkt, dat het aantal getroffen klanten per stroomstoring iets is afgenomen ten opzichte van het vijfjarig gemiddelde. Een gemiddelde elektriciteitsstoring duurt 79 minuten. In totaal zijn 8 miljoen huishoudens en bedrijven op het Nederlandse elektriciteitsnet aangesloten en 7,1 miljoen huishoudens en bedrijven op het gasnet. Klanten kunnen een gas- of stroomstoring bij de netbeheerder melden via 0800-9009. Actuele informatie over storingen kan worden ingezien op gasenstroomstoringen.nl.
Netbeheerders investeren jaarlijks ruim twee miljard euro
De netbeheerders investeren jaarlijks ruim twee miljard euro in het energienet. Die investeringen worden vooral gedaan in nieuwe technologie, zoals storingssensoren zodat storingen sneller worden opgespoord. Daarnaast willen de netbeheerders het energienet klaarmaken voor de toekomst waarin steeds meer duurzame energiebronnen zullen worden benut en de flexibiliteit van het net moet toenemen.
Lees ook: Schadevergoeding bij stroomstoring
Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.
Laatste nieuws
-
ACM: Steeds meer onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen
12 april 2024 Energieleveranciers maken steeds vaker onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen. Dat me...
-
Warmtetarieven ondanks koppeling vaak hoger dan gasprijzen
29 maart 2024 Volgens een analyse van Gaslicht.com blijkt echter dat consumenten met een warmteaansluiting vaak me...
-
Gaslicht.com winnaar Shopping Awards 2024
28 maart 2024 Na winst in 2021 en 2022 heeft Gaslicht.com ook in 2024 weer een Shopping Award gewonnen! Gaslicht.c...
-
Zonnepanelenbezitters snakken naar duidelijke regels en zekerheid vanuit overheid
27 maart 2024 Uit een analyse van Gaslicht.com blijkt dat de financiële voordelen van zonnepanelen het afgelopen h...
-
ACM: sluit geen energiecontract af via de telefoon
15 maart 2024 Energiecontracten die per telefoon worden verkocht zijn eigenlijk altijd te duur, stelt de ACM. Wat ...