Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 22.00 uur

Terug naar het nieuwsoverzicht

Kwaliteit energie vergelijkingssites blijft stabiel

De kwaliteit van vergelijkingssites voor elektriciteit en gas is sinds de liberalisering van de energiemarkt in 2004 aanzienlijk verbeterd en blijft nu stabiel. Dit concludeert de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) in haar jaarlijkse onderzoeksrapport naar prijsvergelijkers.

Onderzoek naar correctheid, volledigheid, onafhankelijkheid en transparantie
De consument kan de vergelijkingssites met een gerust hart raadplegen, aldus de NMa. De websites worden jaarlijks getoetst op vier aspecten: correctheid, volledigheid, onafhankelijkheid en transparantie. Uit het vandaag gepubliceerde onderzoeksrapport blijkt dat de kwaliteit van vergelijkingssites, evenals vorig jaar, goed is. Wel is door de toegenomen complexiteit op de energiemarkt de correctheid en volledigheid iets afgenomen volgens de toezichthouder. Deze complexiteit wordt veroorzaakt doordat meerdere soorten producten zoals vaste prijs contracten worden aangeboden. Ook wordt via meer wederverkoopkanalen energie aangeboden. De toenemende complexiteit heeft tot gevolg dat het belang van vergelijkingssites voor de consument toeneemt.

Ook onderzoek websites energiebedrijven zelf
Dit jaar is de NMa ook gestart met een onderzoek naar de informatie op de websites van de energiebedrijven zelf. De Directie Toezicht Energie (DTe) van de NMa nam de afgelopen maanden zo’n 32 websites van energieleveranciers en wederverkopers onder de loep. Hierbij is met name onderzocht of de tariefinformatie volledig is. Dat wil zeggen dat het voor een consument duidelijk moet zijn welke bijkomende kosten – zoals energiebelasting – hem in rekening worden gebracht voor het afnemen van elektriciteit en gas. De toezichthouder vindt uniforme en volledige prijsvermelding, zoals nu ook in de reisbranche wordt afgedwongen, "een belangrijke pijler in het herstel van het consumentenvertrouwen in de energiemarkt."

Opzegvergoedingen niet wegmoffelen
Sommige sites van energieleveranciers laten nog wel wat te wensen over volgens de  NMa. Zo moeten zij meer aandacht geven aan hun informatie over opzegvergoedingen. Deze informatie moet voor de consument duidelijk kenbaar zijn en mag niet worden weggemoffeld in de kleine lettertjes. De bedrijven krijgen van de toezichthouder tot half juli van dit jaar de tijd om de nodige verbeteringen door te voeren op hun websites. Mocht dit niet naar behoren gebeuren, dan kan de NMa maatregelen nemen.

Maatregelen ter verbetering transparantie energiemarkt
Beide onderzoeken passen in een serie maatregelen die de NMa neemt om de transparantie op de energiemarkt te verbeteren. Uit een grootschalig onderzoek van vorig jaar bleek dat de consument de energiemarkt nog als onvoldoende transparant ervaart. Men heeft vooral behoefte aan beter vergelijkbare informatie over de prijs en kwaliteit van de verschillende energieaanbieders. Ook werd duidelijk dat de consument meer wil kunnen vinden over zijn rechten en plichten bij het overstappen van energieleverancier.

Klachtenafhandeling en tijdigheid facturering
De NMa neemt ook  maatregelen die gericht zijn op het inzichtelijk maken van de kwaliteit van de klachtenafhandeling van de energieleveranciers. En op  de tijdigheid van facturering. Bovendien besteedt de NMa veel aandacht aan het verstrekken van praktische informatie over de rechten en plichten van een energieconsument via de website van ConsuWijzer. Hier is ook het onderzoeksrapport over de kwaliteit van vergelijkingssites te vinden, alsmede praktische tips voor het gebruik van vergelijkingssites voor elektriciteit en gas. 

Bron: ACM

Deel dit artikel op:

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.