Vergelijk het volledige energieaanbod
Energie vergelijken

Meeste energiebedrijven sturen nota`s op tijd

7 reacties Leestijd: 4 minuten

De meeste energieleveranciers en netbeheerders versturen hun rekeningen op tijd. Toch is het verschil tussen de meerderheid en de achterblijvende bedrijven nog groot. Dat blijkt uit de scorecard over het eerste kwartaal van 2007 van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).

In de scorecard worden de administratieve prestaties van leveranciers en netbeheerders gemeten. Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat  op hun energieleverancier tijdige en juiste  afrekeningen verstuurt. Dat is essentieel voor een goede marktwerking vindt de NMa. Daarom heeft de Directie Toezicht Energie (DTe) van de NMa de lat hoog gelegd voor het op tijd versturen van nota's. De gehanteerde norm is 98%.

Eneco, Essent, Greenchoice, Oxxio en Westland Energie prima op tijd
De sector als geheel scoort in negen van de tien gevallen boven de norm. Helaas zijn niet alle energieleveranciers beoordeeld door de DTe. Nog niet de helft van alle bedrijven die een vergunning hebben om energie te leveren aan zogeheten kleinverbruikers, zijn terug te vinden op de scorecard. Dat komt omdat alleen de bedrijven met meer dan 10.000 klanten zijn beoordeeld Kleinere energieleveranciers als Elektran, Caplare of MAIN Energie zult u helaas tevergeefs zoeken in de lijst. 

Vijf van de dertien leveranciers scoren op alle onderdelen boven de 98%. Dat zijn Eneco, Essent, Greenchoice, Oxxio en Westland Energie. De negatieve uitschieter is RWE. Deze is met name bij het versturen van eindafrekeningen na verhuizing of overstap vaak te laat. Delta stuurt de eindafrekening na een overstap opvallend vaak niet op tijd. De netbeheerders krijgen wel op alle fronten een dikke voldoende. Al zijn er individuele bedrijven die op enkele deelgebieden onder de 98% scoren.

ICT-problemen geen excuus
Energieleveranciers voeren echter nog te vaak kinderziektes rond een nieuw computersysteem op als reden voor administratieve problemen. Zo was NRE Energie door een systeemwijziging niet in staat betrouwbare scores op te leveren. NRE, dat inmiddels als Eon door het leven gaat, is daardoor niet meegenomen in de nieuwste scorecard. Nog niet zo lang geleden waren ook bij Eneco soortgelijke problemen.  De NMa is van mening dat dit geen blijvend excuus is om onder de norm te presteren en heeft afspraken gemaakt met de betreffende bedrijven om de prestaties op orde te brengen.

Rekening op tijd, maar ook juist?
De scorekaart van de DTE meet alleen de snelheid van facturering, niet de juistheid. In feite is dat laatste natuurlijk veel belangrijker. Stel, uw leverancier stuurt de rekeningen keurig op tijd en scoort boven de norm, maar er klopt geen jota van?  Het lag wel in de bedoeling van de toezichthouder om ook hier onderzoek naar te doen en de resultaten ervan te publiceren. Nog steeds staat op de website: DTe is ondertussen ook een onderzoek gestart naar de juistheid van de rekeningen van de energiebedrijven. De resultaten hiervan zullen medio 2006 op de website van DTe worden gepubliceerd.  

Nu staat in het persbericht dat de NMa in een 'verkennend onderzoek' geconstateerd heeft dat het berekenen en opstellen van een factuur een complex proces is waarin makkelijk fouten kunnen worden gemaakt. "De NMa zal blijven toezien op de correctheid van facturen en is momenteel in overleg met de energiesector om ervoor te zorgen dat consumenten ook zelf hun rekening beter kunnen controleren."

Geschatte meterstanden
De toezichthouder krijgt veel klachten binnen over onjuiste rekeningen via Consuwijzer. Een deel van de klachten betreft het gebruik van geschatte meterstanden. Dat het hiermee fout kan gaan, bleek recent nog bij de problemen die Dong (het voormalige Intergas) daardoor kreeg. De DTE gaat netbeheerders, leveranciers en afnemers daarom nog eens op hun verantwoordelijkheid wijzen om op tijd de meterstanden aan te leveren bij switchen, verhuizen en voor de jaarafrekening.

Scorecard op Gaslicht en Energiewereld
Zoals gebruikelijk kunt u de resultaten van de scorecard terugvinden op onze vergelijkingssites. U klikt daarvoor op de naam van de energieleverancier en ziet de resultaten in de detailinformatie.

Deel dit artikel op:
Geactualiseerd: vrijdag 5 februari 2021

Reacties (7)

Geplaatst door: moniek ()

Ik kan alleen maar positieve dingen zeggen over oxxio, ben heel vriendelijk door hun benaderd, een hele duikelijke overeenkomst via de telefoon af gesloten. Alles netjes op tijd en gewoon stroom hoor. En ja elk bedrijf heeft voor en nadelen het is ook niet dat ik met de vorige levrancier continu aan de lijn hing dus. Het is nu enmaal beter om over te stappen naar wie dan ook laat de grootste maar eens voelen om niet meer die monopoly positie te hebben. Ze ontvangen toch nog gewoon geld van hun netwerk gebruik dus ze hebben geen klachen.

Geplaatst door: Peter ()

Toch maar eens gebeld naar Oxxio (de bekroonde snelheidsduivels voor het tijdig versturen van rekeningen )en gevraagd hoe het kan dat ik nog steeds na twee maanden geen eindafrekening had ontvangen?
U bent nog niet aan de beurt meneer,was het antwoord.
Wat vind de DTE nu eigenlijk snel?
Binnen een half jaar of zo?

Geplaatst door: Peter ()

Al bijna twee maanden neem ik geen stroom meer af van Oxxio,nog steeds geen eindafrekening ontvangen.
Zo snel zijn ze dus bij Oxxio.

Geplaatst door: Ley E. ()

Sorry hoor, maar ik ben het niet met jullie eens. Als jullie naar de scorecard kijken van het afgelopen kwartaal van oxxio. Scoort oxxio heel hoog. Ze liggen niet beneden de norm van hun prestaties. Laatst zijn ze zelfs ``bekroond`` dat ze nummer 1 staan met het ``op tijd zijn`` van hun facturen en jaarafrekeningen. Misschien moeten jullie beter naar jullie post kijken of het er tussen zit. Want ze scoren niets voor niets zo goed.

Geplaatst door: Peter ()

Oxxio is zo snel met zijn eindafrekening dat je hem nog niet eens ziet.
Of zouden ze toch niet zo snel zijn?
Dan moet hij nog komen waarschijnlijk.

Geplaatst door: joost ()

bar en bar slecht dat oxxio hoe bedenken ze dat dat ze goedkoop zijn en tussen de top 5 staan !!!! niet dus nr 1 geplaats als SLECHTSTE GROENESTROOM GEBEUREN BAH BAH !!!!

Geplaatst door: Peter ()

Oxxio,hoe je het presteerd weet ik niet maar ik denk dat het je wel geld gekost heeft om weer zogenaamd beter te scoren dan de anderen.
Voor mij sta je onderaan.

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Website van het Jaar Shopping Awards

Vergelijk het volledige energieaanbod

Vergelijk objectief alle energieleveranciers. Bij ons stapt u gemakkelijk in drie stappen over. Overstappen via Gaslicht.com is altijd gratis. Vergelijk en stap over.