NMa: meld uw ervaring of klacht energiewerving
1 reactie Leestijd: 2 minuten
De NMa, directie Toezicht Energie roept consumenten op om hun ervaringen met energiewerving te melden bij ConsuWijzer. Bij de toezichthouder komen namelijk signalen binnen die mogelijk duiden op problemen met de verkoop van energiecontracten.
Ook ons zijn agressieve telefonische wervingspraktijken ter ore gekomen. Soms is men zomaar, zonder het te willen, een contract aangegaan. Toch kunt u hier onder uit. Tot en met 7 werkdagen na ontvangst van de schriftelijke bevestiging van het contract mag u het contract -zonder opgave van redenen- ontbinden. Deze "afkoelingsperiode" stelt u in staat om het contract dat u bent aangegaan te heroverwegen. Is de afkoelingsperiode eenmaal voorbij en hebt u het energiecontract niet ontbonden, dan gaat het nieuwe contract in en gelden de algemene voorwaarden van dit nieuwe energiecontract.
Tip: vraag degene die u een telefonisch aanbod doet, waar u de tarieven onafhankelijk kunt vergelijken en of ze u informatie per post willen sturen. Uiteraard zonder dat u aan een contract vast zit!
Heeft u problemen gehad met de werving van een energiebedrijf of bent u van mening dat u ongewenst bent geswitcht van energiebedrijf? Maak dan via ConsuWijzer melding van uw klacht. Deze komt dan terecht bij de NMa die deze klachten gebruiken bij haar onderzoek.
Via een klachtenformulier vernemen ze graag van u hoe u bent benaderd (telefonisch, aan de deur of op andere wijze), wanneer dit plaatsvond, of u ongewenst bent geswitcht, wat uw klacht specifiek inhoudt, welke stappen u zelf al heeft ondernomen, en of het probleem inmiddels is opgelost.
De NMa stuurt geregeld klachten door naar de energiebedrijven, zodat zij die klachten gericht kunnen oplossen. Dit doet ze echter niet zomaar. Zij hebben hiervoor wel uw toestemming nodig. Als u ook wilt dat uw klacht aan het energiebedrijf doorgezonden wordt, dan kunt u dat als zodanig aangeven.
Zie ConsuWijzer voor meer informatie over telefonische verkoop en huis-aan-huis verkoop (colportage) van energiecontracten.
Reacties (1)
Ik werd door Atoomstroom telefonisch benaderd of ik in hun aanbod geïnteresserd was. Zij hadden kunnen zien dat ik op hun website geweest was, terwijl ik geen enkele gegevens op die site of anderszins had verstuurd. Ik vind het griezelig dat via internet zomaar je gegevens bekend kunnen worden.
Laatste nieuws
-
ACM: Steeds meer onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen
12 april 2024 Energieleveranciers maken steeds vaker onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen. Dat me...
-
Warmtetarieven ondanks koppeling vaak hoger dan gasprijzen
29 maart 2024 Volgens een analyse van Gaslicht.com blijkt echter dat consumenten met een warmteaansluiting vaak me...
-
Gaslicht.com winnaar Shopping Awards 2024
28 maart 2024 Na winst in 2021 en 2022 heeft Gaslicht.com ook in 2024 weer een Shopping Award gewonnen! Gaslicht.c...
-
Zonnepanelenbezitters snakken naar duidelijke regels en zekerheid vanuit overheid
27 maart 2024 Uit een analyse van Gaslicht.com blijkt dat de financiële voordelen van zonnepanelen het afgelopen h...
-
ACM: sluit geen energiecontract af via de telefoon
15 maart 2024 Energiecontracten die per telefoon worden verkocht zijn eigenlijk altijd te duur, stelt de ACM. Wat ...