Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Stuur ons een Whatsapp-bericht

Terug naar het nieuwsoverzicht

Overstappen zonder boete!

1 reactie

Klanten van energiebedrijven die overstappen krijgen tot 250 euro aan boetes thuisgestuurd. Dit tendentieuze bericht stond afgelopen zondag in de Telegraaf en is overgenomen door meerdere kranten.

Bericht verontrust overstappers onnodig
Het alarmerende bericht met feitelijke onjuistheden heeft honderden lezersreacties opgeleverd! De waakhond van de energiesector DTe wordt platgebeld en ook onze vergelijkingssites Gaslicht.com en Energiewereld worden overspoeld met vragen van verontruste overstappers.

De energiebedrijven proberen met de boetes een overstap naar concurrenten te ontmoedigen, zo meldde de krant. Volgens een onbekende energieleverancier zou de 'boete' voor mensen die maanden terug al zijn overgestapt,  als een grote verrassing komen. Het gaat echter alleen om opzegvergoedingen die mensen moeten betalen wanneer ze voortijdig van een contract  af willen. En dus niet om boetes!

Om aan alle onduidelijkheden een eind te maken en om de ongerustheid weg te nemen, zetten we alle rechten en plichten bij het overstappen nog eens op een rijtje:

Overstappen zonder boete of opzegvergoeding
U kunt kosteloos overstappen zonder een boete of opzegvergoeding te betalen! Alleen consumenten die   hun contract voor bepaalde duur tussentijds beëindigen, zijn mogelijk een opzegvergoeding verschuldigd. M.a.w. als u overstapt op een andere energieleverancier en rekening houdt met de looptijd en opzegtermijn van uw huidige contract , krijgt u geen boete!

Nooit boete of opzegvergoeding bij contracten voor onbepaalde duur
U mag een contract voor onbepaalde duur altijd opzeggen met inachtneming van de opzegtermijn van 30 dagen. De energieleverancier mag hiervoor geen bedrag in rekening brengen.

Maximum opzegvergoeding vastgesteld door toezichthouder 
De hoogte van de opzegvergoeding is afhankelijk van de contractduur en de resterende looptijd op het moment van opzeggen. Aan de hoogte van deze vergoeding zit ook een maximum, vorig jaar vastgesteld door de toezichthouder op de energiemarkt (DTe). Wie een meerjarig energiecontract heeft (bijvoorbeeld 1, 2, 3 of 5 jaar) en dit tussentijds opzegt, is mogelijk een opzegvergoeding verschuldigd aan de leverancier.  Dit moet dan wel zijn opgenomen in de overeenkomst of de algemene voorwaarden.  Het maximale bedrag dat een leverancier u mag vragen wanneer u voor het aflopen van uw stroom- of gascontract opzegt, bedraagt 125 euro. Maar dan moet u wel een driejarig contract hebben, dat u na bijvoorbeeld drie maanden alweer opzegt. U pleegt dan contractbreuk, dus is het logisch dat de energieleverancier hiervoor een opzegvergoeding vraagt! Voor wie een 1-jarig contract te vroeg opzegt, bedraagt de maximale  opzegvergoeding 50 euro en bij een 2-jarig contract kunt u hoogstens 75 euro moeten betalen.

Hoogte opzegvergoeding bij contractbreuk op Gaslicht.com en Energiewereld
U vindt de hoogte van de 'boete' die de energieleverancier berekent bij contractbreuk in de detailinformatie op Gaslicht.com en Energiewereld.nl door op de naam van de aanbieder en het product te klikken. Zo ziet u bijvoorbeeld dat Energie:direct en Oxxio 50 euro en Greenchoice 0 euro in rekening brengt bij het verbreken van een contract.

U kunt kosteloos en zonder risico overstappen via de Stroom+Gaswijzer of de Energie Calculator

Klik hier voor meer informatie over uw rechten en plichten bij het overstappen

Deel dit artikel op:

Reacties (1)

Geplaatst door: Magda Los ()

Thuis werden wij telefonisch geronseld door NEM. Wij waren toen bij RWE, met een 3 jarig contract. Er werd niet gevraagd of wij een contract hadden. Van RWE kregen wij de opzegmelding en de mededeling van de boete. Ik heb NEM laten weten dan terug te willen tenzij zij met hun "fantastische overstapregeling" de boete zouden willen overnemen. Ik kreeg het advies om kwijtschelding te vragen voor deze boete bij RWE, ik moest daar zelf een brief voor schrijven terwijl de telefonische reageerde met `hè wat vervelend, u krijgt van ons een brief die u moet ondertekenen en naar RWE moet sturen dan wordt het wel kwijtgescholden.Aan NEM duidelijk gemaakt dat we geen overeenkomst hebben als ik een boete moet betalen, in dat geval ga ik weer terug naar RWE.Aangetekend dit kenbaar gemaakt en we zijn nu over naar RWE, de afrekening met mogelijk toch een boete NU van NEM moet nog komen. Dit is toch je reinste elkaar de bal toespelen politiek? Ik vind dat we nu het contract uit moeten dienen bij RWE en niet dat we nu weer een boete moeten betalen aan NEM. Ik weet pas van de situatie op het moment van de boetemelding van RWE en die was definitief op 14 maart. Op 16 maart heb ik ons teruggetrokken bij NEM en dan hoor ik naar mijn mening geen boete te hoeven betalen. NEM heeft ook bijna nimmer gereageerd op mijn brieven en emails hierover.Daar komt nog bij dat de beantwoording van brieven erg veel tijd neemt, weken, zodat de situatie erg laat pas duidelijk wordt.

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.