Oxxio wil vrije energiemarkt snel verbeteren
Leestijd: 3 minuten
Oxxio vindt dat de vrije energiemarkt niet goed functioneert. De energieleverancier pleit daarom voor snelle invoering van een aantal maatregelen.
Zelf is het bedrijf al volop bezig met het zogeheten 'leveranciersmodel' en de introductie van de 'slimme meter'. Oxxio heeft de volgende verbeterpunten opgesteld:
1. Op korte termijn verplicht stellen van een energie totaalnota: het leveranciersmodel
Hiermee krijgt de klant alle energiekosten op één rekening, dus zowel de kosten van de levering als van de transport. Oxxio is van mening dat het leveranciersmodel als enig model moet worden ingevoerd omdat het voor transparantie en duidelijkheid zorgt. Nu krijgen veel klanten die overgestapt zijn nog gescheiden rekeningen: één van de energieleverancier en één van de netbeheerder die verantwoordelijk is voor de transport van de energie. Oxxio is al bezig om de energie totaalnota voor al haar klanten te realiseren.
2. Stimuleren van de introductie van ‘slimme meters’ in een vrije metermarkt
Slimme, op afstand uitleesbare meters, zorgen ervoor dat de verbruiksgegevens van klanten sneller ter beschikking komen. Hierdoor kunnen deze sneller worden verwerkt bij afrekeningen, verhuizingen en andere tussentijdse mutaties. Ook kunnen slimme meters bijdragen aan het verhogen van het energiebewustzijn en de energiebesparing. Door de verplichting meters voortaan maandelijks zelf uit te lezen in plaats van éénmaal per drie jaar zouden onafhankelijke meetbedrijven gestimuleerd worden om innovatieve producten door te voeren op dit gebied . Oxxio biedt de slimme meter nu al aan en wil dit jaar nog 20.000 meters plaatsen.
3. Rechtstreekse informatieuitwisseling tussen meetbedrijven en leveranciers
Door meetbedrijven te verplichten de meetgegevens rechtstreeks te verstrekken aan de leverancier worden de communicatielijnen verkort en de kans op fouten kleiner. Nu moet de meetinformatie van het meetbedrijf naar de netbeheerder en vervolgens naar de leverancier worden verstuurd, waardoor de kans op fouten in het administratieproces veel groter is.
Oxxio denkt dat bovenstaande verbeterpunten zullen leiden tot een goed functionerende vrije energiemarkt, met een eerlijke concurrentie op kwaliteit, tarieven en innovatieve producten. Uiteindelijk biedt dit, onder meer in de vorm van lagere prijzen, het meeste voordeel voor de consument volgens de energieleverancier.
Erik de Heus, directeur van Oxxio, geeft als commentaar: “Snelle maatregelen om te komen tot een betere werking van de vrije energiemarkt zijn hoogst noodzakelijk. Daarom hebben wij een aantal voorstellen gedaan die hier naar onze mening een goede bijdrage aan kunnen leveren en uiteindelijk leiden tot gewin voor de eindgebruiker. Dit is tenslotte het doel geweest van de liberalisering van de energiemarkt.”
Oxxio richt zich op zowel de consumentenmarkt als de grote en middelgrote zakelijke markt en heeft het aantal klanten zien stijgen van 193.000 eind 2003 tot bijna 500.000 eind december 2004.
Klik hier voor meer informatie en online aanmelden voor energie van Oxxio
Laatste nieuws
-
ACM: Steeds meer onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen
12 april 2024 Energieleveranciers maken steeds vaker onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen. Dat me...
-
Warmtetarieven ondanks koppeling vaak hoger dan gasprijzen
29 maart 2024 Volgens een analyse van Gaslicht.com blijkt echter dat consumenten met een warmteaansluiting vaak me...
-
Gaslicht.com winnaar Shopping Awards 2024
28 maart 2024 Na winst in 2021 en 2022 heeft Gaslicht.com ook in 2024 weer een Shopping Award gewonnen! Gaslicht.c...
-
Zonnepanelenbezitters snakken naar duidelijke regels en zekerheid vanuit overheid
27 maart 2024 Uit een analyse van Gaslicht.com blijkt dat de financiële voordelen van zonnepanelen het afgelopen h...
-
ACM: sluit geen energiecontract af via de telefoon
15 maart 2024 Energiecontracten die per telefoon worden verkocht zijn eigenlijk altijd te duur, stelt de ACM. Wat ...