Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 17.00 uur

Terug naar het nieuwsoverzicht

RWE en NEM op de vingers getikt

1 reactie

Toezichthouder DTe heeft de energiebedrijven NEM en RWE onder verscherpt toezicht gesteld. DTe heeft beiden op de vingers getikt omdat ze  proberen nieuwe klanten te werven via agressieve huis-aan-huis verkoopmethoden. Dit staat vandaag in  De Volkskrant

De laatste tijd neemt het aantal klachten enorm toe over verkopers die met onheuse argumenten handtekeningen aftroggelen. Zowel bij de DTe, als ook bij de ConsumentenBond, Radar en Kassa.

Verkoop van stroom en gas aan de deur is niet verboden. Klanten hebben bij colportage de mogelijkheid binnen acht dagen het afgesloten contract op te zeggen. ‘Bedrijven mogen geen valse argumenten gebruiken’, zegt een woordvoerster van DTe. ‘Vandaar dat we de klachten zeer serieus nemen. Klanten moeten vertrouwen houden in de energiemarkt.’

In veel gevallen verloopt verkoop aan de deur zonder problemen en gedragen de bedrijven zich keurig. Zo kreeg Greenchoice onlangs nog een compliment van de toezichthouder. Via deze vergelijkingssite komen overigens ook veel aanmeldingen binnen voor  deze eveneens uit Rotterdam afkomstige duurzame energieleverancier die inmiddels meer dan 120.000 klanten heeft. Kennelijk is de kritische consument niet langer gediend van opdringere verkoopmethoden aan de deur of via de telefoon. Nu bijna iedereen over internet beschikt, wil men zich liever zelf online aanmelden, nadat de tarieven en voorwaarden van de aanbieders op een onafhankelijke website zijn vergeleken.  

RWE heeft naar aanleiding van de klachten zijn verkoopmethoden gewijzigd. Het energiebedrijf voert wekelijks overleg met het bedrijf dat met stroomcontracten langs de deur gaat.

Of  de NEM (Nederlandse Energie Maatschappij)  nog steeds  dezelfde werkwijze hanteert, is niet bekend. Colpolteurs van het bedrijf zouden langs de deur gaan met het verhaal dat de huidige energiemeters verouderd zijn. Zij bieden een gratis digitale energiemeter aan. Mensen die daarvoor tekenen, blijken vervolgens ook vast te zitten aan een energiecontract. Bij het Juridisch Loket in Rotterdam zijn inmiddels standaardbrieven beschikbaar om het contract met de NEM ongedaan te maken. Maar dat moet dus wel binnen 8 dagen gebeuren.

De NEM is een pas opgericht bedrijf uit Rotterdam en beschikt nog niet over een leveringsvergunning voor elektriciteit. De aanvraag hiervoor is bij de toezichthouder in behandeling. NEM noemt zichzelf geen leverancier, maar een 'energielabel zónder winstoogmerk', die klanten werft voor ONS Energie, waarbij dat bedrijf als energieleverancier optreedt. NEM geeft klanten de garantie de 'goedkoopste, milieuvriendelijkste en modernste energie van Nederland' te leveren.

Deel dit artikel op:

Reacties (1)

Geplaatst door: dick ()

wanneer het bericht ook in de Volkskrant gestaan heeft, maar vandaag ben ik gebeld door NEM en door RWE. Het vreemde is, dat ze me alle twee op donderdag 2 april ook al hadden gebeld. Ik denk dat hun geloofwaardigheid tot een minimum is gedaald, als ze hun administratie van deze huis-aan-huis verkoopmethode niet in orde is, hoe is het dan met de administratie van de klanten? Als men nog geen week kan "onthouden", wie men heeft gebeld, dan is hier een digitaal steekje los. Dus mensen stink er niet in, vooral niet als ze u een vast tarief (3 jaar?) willen aanbieden. De prijs van electriciteit moet eerst nog naar beneden, want de olie en gas prijs zijn gekoppeld (met vertraging) en die zijn vanaf een paar maanden terug sterk gedaald.

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.