Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Stuur ons een Whatsapp-bericht

Terug naar het nieuwsoverzicht

Shell veroorzaakt revolutie op gebied dieselolie

Shell komt tegen het jaar 2010 op grote schaal met een nieuwe dieselbrandstof op de markt die superschoon is en de huidige diesel probleemloos kan vervangen. De nieuwe soort dieselolie wordt gewonnen uit aardgas en draagt de naam GTL (´Gas To Liquids´). 

GTL voldoet aan de zwaarste milieunormen. Shell is hiermee wereldwijd koploper. Er draait sinds 1993 een kleine commerciële GTL-fabriek van Shell in Maleisië. Daar werken 500 mensen.

In deze fabriek wordt jaarlijks 130.000 ton GTL geproduceerd voor een aantal lokale markten, zoals Thailand. De kosten van GTL komen overeen met gewone diesel en de olie kan in dezelfde conventionele dieselmotor  worden gebruikt.

Shell wil 4 tot $5 miljard dollar in de GTL-ontwikkeling investeren, o.a. door in het Arabische staatje Katar een grote GTL-productiefabriek opzetten. De onderhandelingen hierover lopen reeds. Katar heeft een gasveld dat tien keer zo groot is als het Groninger gasveld in Nederland. Het veld bevat liefst twintig procent van de wereldgasreserve, maar is nog amper in productie. Er zullen ook nieuwe pijpleidingen nodig zijn. Katar wil de GTL-hoofdstad van de wereld worden. Op termijn zal deze fabriek voor Shell winstgevend worden”, aldus Bierema.

Des tad Sasol in Zuid-Afrika heeft reeds een contract gesloten met de regering van Katar voor een GTL-fabriek van miljoenen tonnen per jaar. Ook Exxon/ Mobile en BP willen Shell volgen. BP overweegt opening van een GTL-fabriek in Noord Alaska.

De nieuwe brandstof vult het schone Liquified Natural Gas (LNG) aan dat in huishoudens wordt gebruikt. Het verschil is dat LNG via koeling vloeibaar wordt gemaakt en in speciaal geïsoleerde schepen naar de consumentenmarkten wordt vervoerd. Hier wordt het opnieuw in gas omgezet om te worden gebruikt voor bijvoorbeeld verwarming en koken. GTL daarentegen wordt op de afgelegen productievelden vloeibaar gemaakt en blijft dit ook. Het kan eenvoudigweg in standaardtankschepen worden vervoerd zonder dat extra isolatie van de scheepswanden noodzakelijk is.

Deel dit artikel op:

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.