Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Stuur ons een Whatsapp-bericht

Terug naar het nieuwsoverzicht

Stroomuitval? Weet wat je moet doen

door Jeanet Woldring

De lampen aandoen als het donker wordt, bij thuiskomst de verwarming aanzetten. Het beschikken over elektriciteit vinden we de normaalste zaak van de wereld. Toch kan de stroom door kortsluiting of een kabelbreuk uitvallen. Meestal beperkt stroomuitval zich tot een vrij klein gebied en is het van zeer korte duur. Maar heel soms kun je in een groter gebied langdurig zonder stroom zitten zoals vrijdag 27 maart in Noord-Holland en Flevoland. Wat moet je dan doen?

Wat kun je zelf doen, voordat de stroom uitvalt?

  • Zorg voor een noodpakket met o.a.
  • een radio op batterijen
  • een zaklamp
  • batterijen voor radio en zaklamp
  • kaarsen
  • lucifers of een aansteker
  • dekens
  • flessen water
  • houdbaar voedsel
  • Ben je afhankelijk van elektriciteit voor je gezondheid, huishouden of bedrijf?
    Stel de frequentie van je radio met batterijen, autoradio of opwindbare radio in op de calamiteitenzender. 

    Wat kun je zelf doen als de stroom is uitgevallen?

  • Meld de storing bij het via het Nationaal Storingsnummer Gas en Stroom: 0800-9009
  • Laat je koelkast en vriezer zo veel mogelijk gesloten.
  • Houd als het buiten koud is de warmte zo veel mogelijk binnen door ramen en deuren te sluiten.
  • Bij langdurige stroomuitval: luister naar de calamiteitenzender met je radio op batterijen
  • Bel niet onnodig, om overbelasting van het telefoonnet te voorkomen.

    Wanneer krijg je een vergoeding bij een stroomstoring?

    Je krijgt een vergoeding voor een stroomstoring als deze langer heeft geduurd dan vier uur. Hoe hoog het bedrag is dat je krijgt, hangt af van de aansluiting die je hebt. En hoeveel uur je geen stroom hebt gekregen. Weet je niet wat voor aansluiting je hebt? Kijk op uw energierekening of vraag dit na bij je energiebedrijf.

    Aansluiting van maximaal 3x25 ampère, dan is de vergoeding als volgt:
    • De storing duurt korter dan 4 uur: je krijgt geen vergoeding.
    • De storing duurt 4 tot 8 uur: je krijgt 35 euro.
    • De storing duurt langer dan 8 uur: je krijgt 20 euro extra voor elke aaneengesloten periode van 4 uur dat je daarna zonder stroom zit.

    Bijvoorbeeld 13 uur geen stroom? Dan krijg je voor de eerste 8 uur 35 euro en voor het 8e tot het 12e uur 20 euro. Voor het 13e uur krijg je geen vergoeding, want het is geen aaneengesloten periode van 4 uur. Totaal dus 35 euro + 20 euro= 55 euro.

    Aansluiting groter dan 3x25 ampère
    Heb je een aansluiting die groter is dan 3x25 ampère? Dan gelden er andere regels. Vraag je netbeheerder of ga naar de website van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

    Hoe krijg je de vergoeding?

    Je netbeheerder betaalt de vergoeding uit binnen 6 maanden na de stroomstoring. Je hoeft hiervoor niets te doen.

  • Deel dit artikel op:

    Jeanet Woldring

    Algemeen directeur
    Jeanet Woldring
    Ik ben Jeanet, vanaf 2000 werkzaam als directeur voor Bencom, het bedrijf achter Gaslicht.com en Energiewereld.nl. In het Noord-Groningse Usquert is het allemaal begonnen met Bellen.com. Mijn passie is een bijdrage te leveren aan de beste vergelijkingssites op het gebied van telecom, internet, energie, hotelbranche en verzekeringen. Onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie is mijn credo.
    Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.