Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Stuur ons een Whatsapp-bericht

Terug naar het nieuwsoverzicht

Veel vragen, weinig klachten voor energiespreekuur

door Jeanet Woldring 2 reacties

Telegraaflezers maakten maandag massaal gebruik van de mogelijkheid om vragen over hun energierekening te stellen aan de jonge Groninger internetondernemer Ben Woldring en zijn Gaslicht.com team. Ook een delegatie van toezichthouder NMa gaf acte de présence. Van de kleine 200 vragen viel op dat er nauwelijks klachten geuit werden.

Gratis persoonlijk advies
Opvallend veel vragenstellers namen van de gelegenheid gebruik om op een simpele manier gratis een persoonlijk advies te krijgen. Zij leverden daarvoor hun woonsituatie inclusief postcode en verbruik aan om zo snel te weten te komen wie voor hun situatie de goedkoopste leverancier is. Ook werden veel vragen gesteld over de komende prijsstijging per 1 juli en wat wijsheid is: contract voor 3 jaar vastzetten of juist niet.

Gewenste ingangsdatum 
Anderen uitten hun frustratie over het feit dat ze bij sommige energieleveranciers niet de gewenste ingangsdatum van het contract kunnen aangeven. Uit vrees een opzegvergoeding te moeten betalen wegens contactbreuk, willen sommigen pas overstappen wanneer hun contract afloopt. Er zijn daarentegen ook consumenten die juist voortijdig willen overstappen om te profiteren van de mooie actie die makkelijk opweegt tegen de opzegboete. Energieleveranciers zouden hier beter op in moeten spelen, alhoewel sommigen dit al doen.

Opzegvergoeding
Ook werd beklag gedaan over de boetes die energiebedrijven uitdelen wanneer klanten met een contract overstappen op een andere leverancier. Die boetes zijn weliswaar een reglementaire vergoeding voor contractbreuk, maar vallen consumenten vaak rauw op het dak.

Onnodig volgens Woldring en NMa zegsvrouw Paulien Gras: „Bij een overstap regelt de nieuwe leverancier de administratie. Nagenoeg alle energiebedrijven kunnen zien wanneer een contract van een klant bij de vorige leverancier afloopt, ze kunnen dus eenvoudig het nieuwe contract pas laten ingaan wanneer het contract bij de vorige leverancier afloopt, en daarmee een boete voorkomen.” 

Klantenbinding
Mocht de consument wél direct willen overstappen, dan kan volgens Woldring de energiesector in klantenbinding investeren door die boete voor zijn rekening te nemen, en niet bij de consument neer te leggen: „Enkele grote bedrijven doen dat al, andere trekken zich weinig van deze frustratie aan.” De NMa zou graag zien dat energiebedrijven overstappers waarschuwen in het geval er bij hun wisseling een boete dreigt.

Ook ouderen laten nota doorlichten
Ook veel ouderen zijn inmiddels gewend aan de marktwerking in de energiesector, mede onder invloed van zorgen om de huishoudportemonnee maakten zij veelvuldig gebruik van de mogelijkheid Woldring en zijn team van Gaslicht.com hun energienota door te laten lichten, op zoek naar goedkopere alternatieven.

Aanstaande zaterdag kunt u de meeste gestelde vragen en antwoorden in de Telegraaf (rubriek OverGeld) lezen. 
Wie nog vragen wil stellen aan Gaslicht.com kan dat naast de traditionele manier via e-mail, nu ook doen via Twitter!

* Foto's Johannes Dalhuijsen

Deel dit artikel op:

Jeanet Woldring

Algemeen directeur
Jeanet Woldring
Ik ben Jeanet, vanaf 2000 werkzaam als directeur voor Bencom, het bedrijf achter Gaslicht.com en Energiewereld.nl. In het Noord-Groningse Usquert is het allemaal begonnen met Bellen.com. Mijn passie is een bijdrage te leveren aan de beste vergelijkingssites op het gebied van telecom, internet, energie, hotelbranche en verzekeringen. Onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie is mijn credo.

Reacties (2)

Geplaatst door: Vastelastenbond ()

Geachte heer Oldenburger



Wanneer Essent uw premie moet betalen is geheel afhankelijk van de actievoorwaarden. In sommige gevallen is dit 4 maanden na ingangsdatum, soms wordt de premie verrekend met de jaarafrekening.



De betaling stopzetten is voorlopig geen goed idee; de kosten van het niet betalen van uw voorschot kunnen snel oplopen door bijomende incassokosten.



Probeer dus eerst inzicht te krijgen in de voorwaarden van de aanbieding waar u op bent ingegaan. Mocht uit deze voorwaarden blijken dat u nú al recht hebt op het geld, dan kunt u een bezwaarschrift indienen.



Voor info over het schrijven van een bezwaarschrift, kijk op:



http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Energie/Geschil
len_klachten/Veelgestelde_vragen/Wat_kan_ik_doen_als_ik_een_klacht_heb_over_mijn_energiebedrijf



Succes!

Opmerking van de redactie op 10-07-2010
Wellicht ten overvloede willen wij u er graag op wijzen dat bovenstaande reactie niet van het Gaslicht.com team afkomstig is. U hoeft dus zeker nog geen bezwaarschrift in te dienen.
Geplaatst door: klaas oldenburger ()

m,

sinds 5 maart jl. heb ik bij mijn huidige leverancier essent een kontrakt afgesloten voor een jaar waar een welkomstpremie van driehonderdvijftien euro aan verbonden was, tot op heden heb ik dat geld nog niet ontvangen, ik heb al diverse keren gebeld met dat 0900 nummer , steeds krijg ik de mededeling dat alles goed komt maar door de drukte van het succes van de aktie alles nog niet verwerkt is,doch daar heb ik tot weinig aan , kunt u mij hietover wat inlichtingen geven wat ik hier aan doen moet , ik heb zelf al gedacht om mijn maandelijkse betaling van honderzevenenveertig euro maar tijdelijk niet te betalen tot het bedrag van wat ik te goed heb ,gaarne uw reaktie, met vriendelijke groet, klaas oldenburger.

Opmerking van de redactie op 10-07-2010
Stuurt u aub een e-mail met ontvangsbevestiging van aanmelding naar info@gaslicht.com ervan uitgaande dat u uw aanmelding via onze vergelijkingssite heeft gedaan. Wij zullen dan alles in het werk stellen om te achterhalen waar het probleem zit. Uw maandelijks voorschot niet te betalen, is echter geen goed idee!
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.