Verhuizers moeten langer wachten op energienota
Leestijd: 2 minuten
Verhuizers hebben het afgelopen kwartaal langer moeten wachten op hun energienota dan vorig jaar. Het percentage tijdig verstuurde rekeningen na een overstap naar een andere leverancier is nagenoeg gelijk gebleven. Ook het percentage tijdig verstuurde jaarafrekeningen is stabiel gebleven. Dit blijkt uit de scorekaart van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).
Als uitgangspunt hanteerde de NMa de consumentenaanvragen voor verhuizingen of switches in de maand december 2005.
Peter Plug, directeur Directie Toezicht Energie (DTe) licht de scores toe: “De tijdigheid van voorschotnota’s en eindafrekeningen bij verhuizingen heeft geleden onder de invoering van nieuwe systemen bij een aantal leveranciers. Deze leveranciers werken er hard aan om de problemen te verhelpen. Uiteraard blijven wij hun prestaties de komende maanden nauwlettend volgen. Afhankelijk van de scores in het volgende kwartaal zullen we beoordelen of maatregelen noodzakelijk zijn.”
Naast de scorekaart met energieleveranciers publiceert de toezichthouder voortaan ook een prestatieoverzicht dat inzicht geeft in de tijdigheid waarmee netbeheerders factureren. Ondanks het feit dat consumenten geen keuze kunnen maken voor hun netbeheerder, vindt DTe het belangrijk om ook deze factureerprestaties te publiceren. Door de prestaties transparant te maken zouden de netbedrijven geprikkeld worden hun dienstverlening te verbeteren.
DTe vindt het van groot belang dat de consument in een geliberaliseerde energiemarkt inzicht heeft in de prestaties van de energiebedrijven. Daarom laat de toezichthouder ieder kwartaal op haar website zien hoe het per energiebedrijf is gesteld met de tijdigheid van het versturen van rekeningen aan consumenten. Vanaf deze week zijn daar de scorekaarten over het eerste kwartaal van dit jaar te vinden. Aan de percentages op de scorekaarten is af te lezen of de energiebedrijven tijdig (binnen twee maanden) rekeningen versturen als gevolg van een verhuizing of switch. Ook de tijdigheid van het versturen van jaarafrekeningen staat vermeld.
Scorecard eerste kwartaal 2006 (pdf)
Laatste nieuws
-
ACM: Steeds meer onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen
12 april 2024 Energieleveranciers maken steeds vaker onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen. Dat me...
-
Warmtetarieven ondanks koppeling vaak hoger dan gasprijzen
29 maart 2024 Volgens een analyse van Gaslicht.com blijkt echter dat consumenten met een warmteaansluiting vaak me...
-
Gaslicht.com winnaar Shopping Awards 2024
28 maart 2024 Na winst in 2021 en 2022 heeft Gaslicht.com ook in 2024 weer een Shopping Award gewonnen! Gaslicht.c...
-
Zonnepanelenbezitters snakken naar duidelijke regels en zekerheid vanuit overheid
27 maart 2024 Uit een analyse van Gaslicht.com blijkt dat de financiële voordelen van zonnepanelen het afgelopen h...
-
ACM: sluit geen energiecontract af via de telefoon
15 maart 2024 Energiecontracten die per telefoon worden verkocht zijn eigenlijk altijd te duur, stelt de ACM. Wat ...