Zuinige apparaten populair
door Marlies Hazenberg Leestijd: 2 minuten
Huishoudelijke apparaten die zuinig omgaan met energie zijn populair. Van de in 2003 aangeschafte koelkasten, vaatwassers en wasmachines was ongeveer negentig procent in het bezit van het A-label, een keurmerk voor apparaten met een zuinig energieverbruik. Dat blijkt uit een onderzoek van Milieu Centraal. Dit is het landelijk centrum voor informatie over mogelijkheden om in het dagelijks leven rekening te houden met het milieu.
Ook andere energiebesparende voorzieningen in de woning doen het goed. Zo hebben vier van de tien woningen een hoogrendementsketel voor verwarming. Ook wordt er steeds beter geïsoleerd: bijna 70% van de woningen heeft dubbel glas en ruim 60% heeft een geïsoleerd dak. Toch laten consumenten ook kansen onbenut. Het onderzoek heeft bijvoorbeeld uitgewezen dat de spaarlamp nog helemaal geen gangbaar artikel is. Dat geldt ook voor de energiezuinige auto en wasdroger. De A-label auto en de A-label wasdroger hebben nog maar een zeer klein marktaandeel.
Energiezuinige apparaten zijn geïntroduceerd als maatregel om het broeikaseffect te verminderen. Het broeikaseffect leidt tot klimaatverandering met mogelijke grote gevolgen voor Nederland en de rest van de wereld. Nederland heeft zich in internationaal verband verplicht om een vermindering van 6% van de uitstoot van broeikasgassen te bereiken in 2010 ten opzichte van 1990.
Huishoudens stoten per jaar ongeveer 52 Megaton (52 miljard kilo) kooldioxide, het belangrijkste broeikasgas, uit. Een reductie van 6% betekent dat er door huishoudens 3 Megaton moet worden bespaard. Milieu Centraal heeft berekend dat dit doel haalbaar is als consumenten onbenutte kansen oppakken. Zo zouden we al op de helft zijn als alle huishoudens hun gloeilampen zouden vervangen door spaarlampen. Wanneer vervolgens alle huishoudens met een minder zuinig koel- en vriesapparaat dat zouden vervangen door een zuinig apparaat, dan zou de doelstelling al zijn gehaald.
Zie voor meer achtergrondinformatie van het onderzoek: Milieucentraal
Ik ben Marlies, van begin 2017 tot november 2022 was ik werkzaam op de servicedesk van Gaslicht.com. Mensen helpen en adviseren bij het overstappen vond ik erg leuk. Wat is er nou fijner dan mensen te helpen met besparen?
Laatste nieuws
-
ACM: Steeds meer onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen
12 april 2024 Energieleveranciers maken steeds vaker onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen. Dat me...
-
Warmtetarieven ondanks koppeling vaak hoger dan gasprijzen
29 maart 2024 Volgens een analyse van Gaslicht.com blijkt echter dat consumenten met een warmteaansluiting vaak me...
-
Gaslicht.com winnaar Shopping Awards 2024
28 maart 2024 Na winst in 2021 en 2022 heeft Gaslicht.com ook in 2024 weer een Shopping Award gewonnen! Gaslicht.c...
-
Zonnepanelenbezitters snakken naar duidelijke regels en zekerheid vanuit overheid
27 maart 2024 Uit een analyse van Gaslicht.com blijkt dat de financiële voordelen van zonnepanelen het afgelopen h...
-
ACM: sluit geen energiecontract af via de telefoon
15 maart 2024 Energiecontracten die per telefoon worden verkocht zijn eigenlijk altijd te duur, stelt de ACM. Wat ...