Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Stuur ons een Whatsapp-bericht

Terug naar het nieuwsoverzicht

Overstappen of trouwe klant blijven?

12 reacties

Door de huidige economische situatie letten we steeds vaker op de kleintjes. Overstappen om geld te besparen wordt daarom steeds populairder. Energieleveranciers adverteren dan ook om het hardst om nieuwe klanten te werven. Ze proberen u te verleiden met vorstelijke welkomstpremies, alleen via een vergelijkingssite als Gaslicht.com of Energiewereld.nl. Helaas geldt dit meestal niet voor bestaande klanten. Wel proberen ze u te behouden met verlengingsaanbiedingen, echter vaak alleen als u er om vraagt. Wat is wijsheid: overstappen of trouwe klant blijven?

Jaarlijks overstappen

We kunnen er kort over zijn: wie eenmaal is overgestapt naar een jaarcontract is het goedkoopst uit door jaarlijks opnieuw over te stappen via een vergelijkingssite. Het verlengingscontract na het eerste jaar is namelijk vaak ongunstig omdat de leverancier de tarieven dan flink verhoogt. Leveranciers proberen zo de lagere inkomsten uit jaarcontracten met hoge welkomstpremies te compenseren. Bestaande klanten zien vaak geen korting of beloning voor hun loyaliteit en kiezen hierdoor al snel voor een nieuwe energieleverancier.

Verlengingsaanbod

Sommige energieleveranciers werken wel met een verlengingsaanbod. Zo bieden Essent, Energiedirect, Nuon en Eneco energiecontracten met actietarieven aan voor bestaande klanten. Net als nieuwe klanten kunnen zij gebruik maken van een aantrekkelijk tarief. Het betekent echter wel dat nieuwe klanten nog altijd voordeliger uit zijn door de extra korting die zij aangeboden krijgen.

Voordeelacties voor trouwe klanten

Daarnaast belonen de grote energiebedrijven trouwe klanten met allerlei voordeelacties en kortingen op (bespaar)producten. Zo krijgt u bij Nuon momenteel 150 euro korting op een fiets, bij Essent 100 euro korting op de E-Thermostaat en bij Eneco bijvoorbeeld flinke korting op workshops fotografie.

Vergelijken

Om er zeker van te zijn dat overstappen naar een andere energieleverancier het voordeligste is, kunt u bij uw huidige leverancier navragen wat zij u kunnen bieden op het moment dat u besluit klant te blijven. Die tarieven vergelijkt u vervolgens met het contract op Gaslicht.com dat voor uw situatie (postcode en jaarverbruik) het voordeligste is.

Top 5 goedkoopste energiecontracten

Zoals gezegd, over het algemeen is een jaarcontract met een welkomstcadeau voordeliger dan wat uw huidige leverancier u kan bieden. Zie voor de beste acties de TOP 5 goedkoopste energiecontracten. Bij gemiddeld verbruik is het verschil tussen het goedkoopste en duurste energiecontract momenteel bijna 500 euro per jaar!

Let op: u krijgt die welkomstpremie alleen als u overstapt via Gaslicht.com of Energiewereld.nl en dus niet als u zich rechtstreeks aanmeldt.

Deel dit artikel op:

Reacties (12)

Geplaatst door: J Poort ()

Wij zijn al jaren klant en willen graag in aanmerking komen voor de trouwe klanten korting van 10%

Opmerking van de redactie op 10-12-2014
Wanneer u wilt weten welk aanbod uw leverancier u doet om klant te blijven raden wij u aan te kijken in het verlengmenu. Op dit moment hebben nog niet alle leveranciers exclusief verlengaanbod, maar soms zijn er ook pakketten die zowel voor nieuwe als bestaande klanten afneembaar zijn. Deze krijgt u te zien wanneer u in de vergelijker uw huidige leverancier invult. Helaas is het nog steeds zo dat het vaak voordeliger is om over te stappen. Wij helpen u graag om te kijken of overstappen of verlengen voor u het voordeligste is. U kunt ons bereiken via 0342-411350.
Geplaatst door: c brand ()

na beeindiging van mijn contract bij greenchoice per 1 sept. 2012 incasseerde greenchoice nog maandbedragen voor september en oktober, deze gestorneerd, waarna greenchoice begon te dreigen met de deurwaarder. bij de eindafrekening bleek ik recht te hebben op teruggave van 250 euro. voor mij dus geen greenchoice meer.

ook advies gevraagd bij de ver. eigen huis. tot mijn verbazing werd mij geadviseerd toch maar te betalen............. ook het lidmaatschap van deze club toch maar heroverwegen.

Opmerking van de redactie op 03-04-2013
Als Greenchoice bij de netbeheerder bekend had gemaakt dat u een betaalachterstand zou hebben, dan had u afgesloten kunnen worden. Dan had u een borg moeten betalen bij een eventuele nieuwe leverancier. Dat is een risico dat u neemt door niet te betalen. Vandaar dat VEH u waarschijnlijk heeft geadviseerd toch te betalen, ondanks dat dit wellicht onterecht was.
Geplaatst door: B.J.R. Boon ()

Bij het overstappen van energie leverancier voel ik mij belazerd .

mijn contract bij essent liep van oktober tot oktober.

Per 1 maart 2013 ging mijn contract bij energie direkt in.

Op de eind afrekening van essent moet ik 400 euro bij betalen aan energie belasting en netwerk kosten.

Dit komt omdat ik in de winter ben over gestapt volgens essent.

Door de overstap denk je goedkoper uit te zijn maar in de praktijk ben je duurder uit

Bij na vraag blijkt dat je in de zomer beter kunt overstappen.

Die 400 euro verdien ik nooit terug .

Het blijkt n.l. dat als ik bij essent was gebleven die 400 euro in de zomer was terug verdient.

Opmerking van de redactie op 03-04-2013
Op het moment dat u overstapt midden in het contractjaar, dan loopt u inderdaad het risico extra bij te moeten betalen. Normaal gesproken wordt dit verrekend met de zomermaanden. Het betekent echter niet dat u daardoor meer betaalt, u betaalt uiteindelijk voor wat u verbruikt. Op het moment dat u ieder jaar na uw contractjaar overstapt voorkomt u dit probleem.
Geplaatst door: J.Mollema ()

Ik heb een jaarcontract bij Greenchoice tot april 2013.Op 18 dec.2012 kwam iemand van Nuon bij de deur, heeft vrijblijvend offerte afgegeven. 21 dec.de annuleringsbrief verzonden, aanbieding was duurder.Direct na de kerst al brief van Nuon voor contract ingaande 6 jan.ontvangen en meterstanden opgeven.Gebeld en gemaild naar Nuon, een heel gedoe. Alle brieven met begelijdend schrijven direct teruggestuurd.Deze hadden ze wel ontvangen maar de annuleringsbrief niet, ja ja dat is heel toevallig. En dan krijg je ook direct met Enexis te maken en acceptkaarten. Ik meermalen aangegeven dat ik niet wilde veranderen maar het is als tegen een muur reageren.Om kort te gaan geen exusses en ik zou ieder aan raden om aan de deur niet en nooit met Nuon in zee te gaan. Voor deze agressieve benadering heb ik geen goed woord over.cijfer een 0.

Geplaatst door: Ken ()

Op Gaslicht gekeken en gezien dat ik een fors bedrag kon besparen door over te stappen op... mijn huidige leverancier (Greenchoice). Hun `Vaste prijs 1 jaar groen mix` was (met een uitzondering) het goedkoopst. Na bovenstaande correspondentie te hebben gelezen dacht ik dat het moeilijk zou zijn om over te stappen... maar het bleek makkelijk via de telefoon te regelen. Dus, tevreden over Greenchoice, hoewel ik ook dankbaar ben aan Gaslicht voor het duidelijk en makkelijk overzicht.

Geplaatst door: M. van den Bergh ()

Ik zit nu al 5 jaar bij Greenchoice. Daarvoor ben ik 4 keer van leverancier gewisseld. Nu heb ik ieder jaar per email contact met Greenchoice waarbij ik de prijzen van gaslicht.com aan ze doorspeel. Dit gaat altijd goed. Ik ben dus al 5 jaar tevreden bij Greenchoice met de jaarlijks lage aanbiedingsprijzen van gaslicht.com.

Geplaatst door: Herman Hertsenberg ()

Ik ben al 3 jaar bij Greenchoice. En heb ook al 3 jaar een tarief volgens de actieprijzen op Gaslicht.com.
Een 6 weken voor de einddatum van het contract bekijk ik via meerder vergelijkingssites de energieprijzen. Veelal hanteer ik dan uiteindelijk de energieprijzen van Gaslicht.com
Aangezien er over het algemeen weinig verschil zit tussen de 3 goedkoopste aanbieders kopieer ik de prijzen van Greenchoice zoals vermeld bij Gaslicht.com in een mail richting klantenservive van Greenchoice. En is de keuze voor Greenchoice of ik krijg een nieuwe contract volgens de actietarieven of ik zeg mijn abonnement op.
Tot dusver zijn ze altijd akkoord gegaan.
Deze zaken moet altijd schriftelijk, dus ook mail, afhandelen.
Overigens moet je naar het totale plaatje kijken. Dus ook vastrechttarieven en terugleververgoeding bij energie terug leveren. Enz. En let op de gasprijzen hanteren de meeste bedrijven een gewogen gemiddelde.
Herman

Geplaatst door: M.J. Sterk ()

Mijn ervaringen zijn niet goed. Heb prijzen opgevraagd via energieswitch. Daaruit bleek dat ik al gauw € 400,--/jaar kon besparen. Nadat ik me aangemeld had ontving ik telefoontje van klantenservice eneco dat de welkomspremie er voor mij niet inzat omdat ik al met gas klant bij hen was. Ik kon maar beter aanmelden via gaslicht.com. Dan kreeg ik welliswaar ook geen welkomspremie maar dat overstappen tegen de genoemde prijs lukte dan wel. Niet dus. Later bleek dat ik ook niet via deze weg kon overstappen in elk geval niet conform de genoemde prijs. Ik kon wel klant worden, zij zouden dan per de eerstvolgende gelegenheid mijn contract bij NUON opzeggen. Maar dan werd ik wel klant tegen variabel tarief en welke prijs dat dan zou worden konden ze niet aangeven. Ook niet de prijs voor het contract dat ik daarna met hen zou aangaan. IK BEN DUS MAAR NIET OVERGESTAPT.

Opmerking van de redactie op 26-03-2013
Ook als u maar met één product reeds klant bent van een leverancier wordt u gezien als bestaande klant. Het klopt dus dat Eneco u dan geen welkomstpremie voor nieuwe klanten zal geven. Pas als u één jaar met beide producten geen klant van Eneco bent geweest zien zij u als nieuwe klant.
Geplaatst door: F. Voorrips ()

Beste J. Bastiaens,

Eén telefoontje naar de klantenservice van Greenchoice kan uw probleem m.i. oplossen. Dat werkte tenminste vorig jaar bij mij uitstekend. M`n eenjarige contract bij hen liep af; enkele dagen voor de einddatum heb ik ze opgebeld en aangegeven dat, als ze mij als klant wilden behouden, ik alleen weer voor een jaar wilde verlengen als daarbij dezelfde tarieven werden gehanteerd die ze op dat moment aan nieuwe klanten offreerden. Dat bleek geen enkel probleem te zijn. En nog geen vijf minuten na het telefoongesprek werd e.e.a. per e-mail bevestigd. Kortom: ik ben (weer) een tevreden klant van Greenchoice.

Geplaatst door: gerard ()

@ Dennis,
Als ik jou was zou ik mijn klacht van de nog steeds niet betaalde premie bij Gas/licht bespreken.
Moeten zij dit maar oplossen voor jou je hebt immers via hun contract afgesloten.
Welkomspremie krijg je alleen via hun dus als je hem niet krijgt geven ze valse voorlichting.

Geplaatst door: Dennis ()

Beste medebespaarders,



Zorg ervoor dat je de welkomstpremie goed in de gaten houdt! Ze (EnergieDirect althans)verrekenen dit pas wanneer het eerste jaar erop zit. In mijn geval werd het echter helemaal niet verreken. Inmiddels heb ik al meer dan 5 keer contact gehad met ze hierover en het is nog steeds niet gestort. Ga er dus niet vanuit dat het allemaal wel geregeld wordt, maar plan een reminder in je agenda om dit goed in de gaten te houden.

Opmerking van de redactie op 26-03-2013
Indien wij u hier bij kunnen helpen horen wij dat graag van u. U kunt een email met uw gegevens sturen naar info@gaslicht.com, dan gaan wij dit bij Energiedirect voor u na.
Geplaatst door: J. Bastiaens ()

Sommige leveranciers blijken niet zo geinteresseerd te zijn om hun klant te behouden. Na via deze site een vergelijk te hebben gemaakt, bleek mijn huidige leverancier (Greenchoice) een lager gastarief te bieden bij een eenjarig contract. Nu kan ik per maand opzeggen. Ik heb me gemeld bij Greenchoice voor een eenjarig contract echter er komt geen enkele reactie. Dat is niet echt klantvriendelijk te noemen! Men zoekt blijkbaar liever naar nieuwe klanten dan dat men iets doet voor de bestaande klanten. Voor mij reden om nog een verdfer te kijken.

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.